Regressie in SPSS. Correctie voor storende factoren.

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 18

Regressie in SPSS. Correctie voor storende factoren.

Hoi mensen,

Ik onderzoek de correlatie tussen een aantal variabelen en een ziektebeeld.

Een vijftal bekende storende factoren heb ik al kunnen invoeren. De adjusted R-square voor deze 5 factoren is ,666.

Nu wil ik de correlatie met 3 andere factoren onderzoeken, terwijl de 5 bekende storende factoren in het model blijven.

Ik wil scatter plots voor de 3 individuele correlaties, waarbij is gecorrigeerd voor alle overige factoren.

Mijn vragen zijn als volgt:

1) Klopt het dat ik alle 5 de storende factoren gewoon tegelijkertijd kan selecteren als "onafhankelijke variabelen" in 1 model en dan vervolgens steeds 1 van de te onderzoeken factoren kan toevoegen? Zijn de te onderzoeken factoren dan gecorrigeerd voor de 5 storende factoren?

2) Stel dat ik de 5 storende factoren en de 3 te onderzoeken factoren tegelijkertijd invoer als onafhankelijke variabelen. Wordt dan van alle 8 de factoren de correlatie berekend terwijl SPSS heeft gecorrigeerd voor de overige 7 factoren?

3) Wat moet ik in SPSS aanklikken nadat ik de afhankelijke- en onafhankelijke variabelen heb ingevoerd? Ik wil dus scatterplots voor de 3 te onderzoeken factoren waarbij deze zijn gecorrigeerd voor de 5 storende factoren. Ik weet nog niet of hierbij sprake is van multicollineariteit.

4) Om multicollineariteit te onderzoeken, neem ik aan dat ik onder de knop "statistics" de optie "Collinearity diagnostics" moet aanvinken. Waar/hoe moet ik vervolgens aflezen of daar sprake van is?

5) Als ik op de knop "Plots" klik, weet ik niet welke opties ik uit het venster moet kiezen. Mijn gevoel zegt me dat ik op de Y-as "DEPENDENT" moet zetten en op de X-as "*ADJPRED". Maar ik weet niet of dat klopt.

En onder welke omstandigheden kies ik voor "*ZPRED" en "*ZRESID"?

Zo, dat is een berg vragen. Hopelijk kan iemand me hier bij helpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Regressie in SPSS. Correctie voor storende factoren.

1) ja

2) ja, regressie analyse geeft je onafhankelijke b estimates die dus het onafhankelijk effect van die betreffende variabele geven.

3 en 5) hier ga je de mist in. Een scatterplot is niets meer dan een X tegen een Y afzetten. Deze waarden veranderen niet; het is de estimate die wordt gecorrigeerd voor de andere variabelen. Dus dat gaat hem niet worden. Je kan wel simpele scatterplots maken, maar dan ongecorrigeerd.

Wat betreft zpred en zresid; resid zijn de residuals en als er ergens een z voorstaat dan is het de gestandaardiseerde variant. Maargoed, die plotfunctie gaat je niet opleveren wat je wilt.

4) multicollineariteit doe je voordat je je uiteindelijke model draait. Google eens op VIF en Eigenvalue cutoffs. Je kan ook eerst simpele correlaties berekenen om te zien of je independents sterk samen of niet.

Berichten: 18

Re: Regressie in SPSS. Correctie voor storende factoren.

Saffron, bedankt voor je reactie.

Wat betreft de scatterplots begrijp ik iets dan niet. Hoe kan het zijn dat een plot voor de correlatie met variabele X er op een bepaalde manier uitziet in een één-op-één relatie met de uitkomstmaat, terwijl deze er anders uit komt te zien indien er meerdere variabelen in het model betrokken worden? (ik reken de "regression adjusted (Press) predicted value" niet mee)

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Regressie in SPSS. Correctie voor storende factoren.

En hoe heb je die tweede plot gemaakt dan?

Berichten: 18

Re: Regressie in SPSS. Correctie voor storende factoren.

Saffron,

Ik klik in het menu op "Analyze" --> "Regression" --> "Linear".

Daar voer ik de afhankelijke variabele in (ziektebeeld). En de onafhankelijke variabelen.

Als ik "Plots" aanklik, heb ik bij Y staan --> DEPENDNT en bi X staan --> *ADJPRED.

De optie "Produce all partial plots" staat aangevinkt. Deze opties verander ik niet.

Stel ik wil weten hoe alcoholconsumptie correleert met het ziektebeeld. Indien ik buiten de alcohol alleen de energie inname invoer als onafhankelijke variabele, dan komt er een inverse correlatie uit. Voer ik in plaats van de energie inname 5 andere confounders in, dan verdwijnt de inverse correlatie volledig. Zie bijlage.
Bijlagen
Wetenschapsforum.doc
(833.45 KiB) 131 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Regressie in SPSS. Correctie voor storende factoren.

Oooo, je bedoelt partial regression plots! Met scatterplots bedoel je doorgaans gewoon een x uitgezet tegen een y. Partial regression plots zijn inderdaad een soort van adjusted plots (ik gebruik deze functie nooit en heb nu geen Spss bij de hand, maar toen ik je output zag, begon er iets te dagen :-)).

Is er trouwens een speciale reden dat je plots wil? Meestal rapporteren mensen gewoon de regression coefficients.

Berichten: 18

Re: Regressie in SPSS. Correctie voor storende factoren.

Saffron, volgens mij begrijp ik je punt :)

De reden dat ik plots wil, is om het mensen visueel duidelijk te maken. Een waarde in een tabel zegt de meesten niet zoveel.

De term partial regression plot kende ik nog niet. Ik zal er eens op googelen/youtuben. Ik wil dan nog graag weten welke waarden ik moet invullen bij "Plots".

Bedankt voor de hulp :)

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Regressie in SPSS. Correctie voor storende factoren.

Wat je bij plot invult maakt niet uit, want dat heeft geen effect op je partial regression plots (dat is ook een aparte commando regel in de syntax). Maar volgens mij heb jij de scatterplot niet nodig en hoef je alleen maar de partials op te vragen.

Reageer