roet boven in de schoorsteen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 11

roet boven in de schoorsteen

Bij ons in de kachel (bij iedereen wel) zit roet.

Maar onderin, net boven het vuur zit dat nog niet, bovenin wel.

Hoe komt dat?

Ik heb er zelf eens over nagedacht, maar ik zou graag zeker weten hoe het zit.

Mijn hypothese:

Boven de vlam is het zo heet is dat C en CO2 omgezet worden tot CO.

De CO koelt dan in de schoorsteen af en wordt dan weer C en CO2.

CO2 naar buiten en de C tegen de schoorsteenwand.

Als dit klopt, zou iemand mij dan ook kunnen vertellen bij elke temperatuur dat ongeveer gebeurt?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: roet boven in de schoorsteen

Wat jij zegt kan niet. Omdat CO2 een verbrandingsprodukt is, kan het nooit meer spontaan omgezet worden naar CO.

Ik denk dat de reden dat de aanslag voornamelijk bovenin zit, komt door convectiestromingen in de haard. Als je een (hittebestendige) glasplaat zou nemen, en deze direct boven het vuur houdt, deze ook zwart zal worden.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: roet boven in de schoorsteen

De "roet" in je schoorsteen is niet hoofdzakelijk onverbrande losse koolstofatomen, maar creosoot waarin ook andere onverbrande deeltjes en as vastplakken.

Uit hout afkomstige creosoten hebben een kookpunt ergens in de buurt van de 200°C. Op veel Amerikaanse sites wordt gezegd dat het niet zal condenseren op oppervlakken warmer dan ca 125°C (250°F) Dat verklaart waarom je het vlakbij je vuurhaard niet gauw zal zien, maar op koudere plekken in je schoorsteen wel.

Op deze site een redelijk overzicht van hoe je overdreven creosootvorming kunt voorkomen.

http://www.mastersweep.com/CREO.HTM
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.379

Re: roet boven in de schoorsteen

Boven een kaars met een te lange pit zie je het roet gewoon opstijgen. Bij een korte pit is de zuurstofvoorziening beter en zie je geen roetvorming.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Re: roet boven in de schoorsteen

Bij een verbranding met een tekort aan zuurstof krijg je producten die niet of onvolledig met zuurstof gereageerd hebben.CO,koolstof,teer etc.

Ook bij een slecht afgeregelde dieselmotor zie je zwarte rook aan de uitlaat die vooral bestaat uit koolstof,CO,CO2 en H2O.Bij een perfecte verbranding heb je alleen CO2 en H2O,en dat zou dan eigenlijk reukloos moeten zijn.Moesten kachels kunnen werken met een utopisch rendement van 100%,dan zouden de schoorstenen nooit vuil worden.

Reageer