hoesten en niezen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 20

hoesten en niezen

Hallo,

Zoals iedereen weet heerst het griepvirus weer en zijn er een hoop mensen ziek van.

Ik vroeg me alleen af, hoe komt het dat je alleen kan hoesten door je mond en niet door je neus? Of is hoesten door je neus eigenlijk gewoon niezen?

Kan iemand me helpen?

Groeten

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: hoesten en niezen

Haha rare vraag, maar hoesten is nu eenmaal hoesten (een prikkeling in de keel) en niezen is nu eenmaal niezen (prikkeling in de neus). Zoals een hond een hond is en een kat een kat ...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: hoesten en niezen

Als je eens bij jezelf probeert merk je dat je wel kunt hoesten via je neus, maar eens je te intens begint merk je dat je neus niet groot genoeg is voor zoveel lucht.
en niezen is nu eenmaal niezen (prikkeling in de neus)
Waarom gaat dan alle druk van je longen via je luchtpijp uit je mond en niet door je neus? of ben ik mis?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: hoesten en niezen

Als je hoest dan komt een grote hoeveelheid lucht plots uit je longen vrij, zoals je zelf al vernoemde heeft de neus slechts een kleine opening. Als je gaat sporten en je hebt veel lucht nodig open je toch ook automatisch je mond om grotere hoeveelheden lucht te verplaatse ? Volgens mij is het hoesten door je mond een nodige reflex ...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: hoesten en niezen

Als je hoesten ook echt door een prikkel komt, als je ze zelf stuurt heb je weinig problemen met alleen door je neus te hoesten.

Maar je hebt nog niet mijn vraag beantwoord.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: hoesten en niezen

Zoals ik al vermelde, er komt gewoon plots zoveel lucht vrij dat deze helemaal niet weg kan langs je neus ...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: hoesten en niezen

Volgens mij begrijp ofwel jij mij niet ofwel ik jou niet.

nog 1 poging.

Je zegt dat als je niest dit de oorzaak is van een prikkeling in de neus, maar als je niest komt er geen lucht via je neus. Hoe komt dit?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: hoesten en niezen

Er komt bij het niezen wel degelijk lucht via je neus! Tenzij je geforceerd door je mond niest, maar dan verdwijnt de prikkel meestal niet.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: hoesten en niezen

JA er komt idd lucht uit je neus als je niest, maar dat is dan ook de bedoeling, de neus probeert op die manier de prikkeling (door bijvoorbeeld teveel aan stof) kwijt te raken :wink: (houd maar eens je hand voor je neus als je niest [wortel] )

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: hoesten en niezen

Sorry, ik houd meestal mijn hand voor mijn mond ipv voor mijn neus, mijn fout zal waarschijnlijk daardoor komen.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: hoesten en niezen

ik houd altijd m'n mond toe alsek nies [wortel]

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: hoesten en niezen

vreselijk off topic: Keb gehoord dat da slecht is als je je mond toehoud tijdens het niezen, is dit waar?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Berichten: 20

Re: hoesten en niezen

Hey,

Ja dat is idd waar...

als je dat doet word de druk van van de lucht in je neus groter. Daardoor probeerd het andere 'uitwegen' te zoeken. Snot etc wordt daardoor meer richting je oren gedrukt, waardoor je dus eerder oorontsteking kan krijgen, of neuholte of voorhoofdholte ontsteking.

Reageer