Onbekend voorwerp

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Onbekend voorwerp

Hieronder vindt u enkele foto's van een onbekend voorwerp dat al enkele jaren in mijn bezit is.

Het is een zwaar metalen voorwerp (gevonden met metaal detector) en heet is behoorlijk zwaar. Zelf heb ik de massadichtheid al onnauwjeurig kunnen bepalen en het ligt dicht bij de 9500 kg/m³. Mijn eerste gedacht is Bismuth?

Kan iemand mij hierbij helpen?

Alvast Bedankt!
Bijlagen
WP_20140313_016.jpg
WP_20140313_016.jpg (118.14 KiB) 889 keer bekeken
WP_20140313_007.jpg
WP_20140313_007.jpg (156.09 KiB) 884 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Onbekend voorwerp

Op wikipedia staat 2 opmerkbare eigenschappen voor bismuth.

- een lage smelt temperatuur. (271 °C)

Je zou een stukje kunnen smelten.

- het zet uit als het bevriest

Je kan meten of de dichtheid omlaag gaat.

Ook staat er:
Hoewel er van bismut geen stabiele isotopen bestaan, zijn er wel enkele met een dusdanige lange halveringstijd, dat ze als stabiel kunnen worden beschouwd.
Let op dat je Marie Curie niet nadoet door iets radioactiefs in de keukenla te hebben.

Berichten: 6

Re: Onbekend voorwerp

Alvast bedankt voor de reactie!

Ikzelf studeer chemie en ik ken de eigenschappen van bismuth, verbranding zie ik niet echt zitten maar het bevriezen is een goed idee!

Ik zoek meer een antwoord op het feit dat dit stuk metaak een bewerkt uiterlijk heeft aan de boven- en voorkant en onderaan toch in een synchroon patroon er sleet is ontstaan ;)

Berichten: 6

Re: Onbekend voorwerp

Uit de test kan ik bijna met zekerheid stellen dat het voorwerp bismuth is.

Een goeie tip waarvoor dank!

Nu rest mij nog de vraag waarvoor dit ooit gediend heeft, bismuth is niet een frequent voorkomend metaal.

Hopelijk kan iemand hierbij nog helpen.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: Onbekend voorwerp

kwasie schreef: do 13 mar 2014, 17:31
Let op dat je Marie Curie niet nadoet door iets radioactiefs in de keukenla te hebben.
Daarvoor moet je niet echt bang zijn, citaat van wiki:

'researchers at the Institut d'Astrophysique Spatiale in Orsay, France, measured the alpha emission half-life of 209Bi to be 1.9×1019 years,[32] over a billiontimes longer than the current estimated age of the universe. Owing to its extraordinarily long half-life, for all presently known medical and industrial applications, bismuth can be treated as if it is stable and nonradioactive.'
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Reageer