voedingsbodem geen schimmels

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

voedingsbodem geen schimmels

Hallo,

ik ben momenteel bezig met het isoleren en identificeren van micro-organismen uit houten vaten.

Ik ben enkel geïnteresseerd in gisten en bacteriën maar ik krijg vooral een zeer grote groei van schimmels.

Weet er iemand welk product/middel ik aan mijn voedingsbodem (zowel vast als vloeibaar) kan toevoegen om de groei van schimmels te voorkomen?

Groetjes

Berichten: 12.262

Re: voedingsbodem geen schimmels

Het is lastig om een middel te vinden dat dodelijk is voor schimmels, maar niet voor gisten. De reden is dat deze organismen sterk op elkaar lijken. Veel anti-schimmelmiddelen grijpen in op de synthese van ergosterol, iets dat zowel schimmels als gisten nodig hebben om hun celmembranen te kunnen maken. Voor bacterien zal het niet zo'n probleem zijn, maar die kweek je sowieso in een ander medium neem ik aan (waarin waarschijnlijk juist wel fungicides zitten).
Victory through technology

Berichten: 3

Re: voedingsbodem geen schimmels

Ik gebruik inderdaad twee verschillende voedingsbodems.

Voor het opkweken van gisten gebruik ik een YGC-agar bodem. Deze bevat chlooramphenicol (antibioticum).

Voor het opkweken van bacteriën gebruik ik een trypton soya agar bodem.

De groei van schimmels kan ik dus niet voorkomen zonder dat mijn gisten aangetast worden?

Berichten: 12.262

Re: voedingsbodem geen schimmels

Totaal onmogelijk zal het niet zijn, maar de gangbare fungicides zijn ook dodelijk voor gisten. Wellicht is hier een uitzondering op - die is mij niet bekend maar zou goed kunnen bestaan.

Verder zou je kunnen kijken of je condities zo zijn aan te passen dat de schimmels amper groeien maar de gisten wel (weinig zuurstof/veel CO2, pH, temperatuur, luchtvochtigheid etc).

Misschien het wat creatiever zoeken en kijken wat bijv 10% ethanol doet met je schimmels vs met de gisten, of een kleine hoeveelheid kopersulfaat. Of je een punt vindt waarbij de gisten nog groeien maar de schimmels niet meer is niet te garanderen - one way to find out ;)
Victory through technology

Berichten: 292

Re: voedingsbodem geen schimmels

Zoals Benm zegt probeer eens de condities voor temperatuur aan te passen

Ik heb gewerkt in een medisch labo en daar kweekten we schimmels op

kamertemperatuur en gisten op ongeveer 42°C welliswaar alletwee op

hezelfde type voedingsbodem

Indien je zowel schimmels als gisten hebt op je bodem zou je ook je gisten kunnen uitzuiveren

door een kolonie over te enten op een nieuwe bodem totdat je een reincultuur bekomt

Berichten: 12.262

Re: voedingsbodem geen schimmels

Dat zou inderdaad ook nog kunnen, in ieder geval als je op zoek bent naar 1 soort gist. Als je meerdere gisten hebt is het natuurlijk lastig om die er allemaal uit te pikken, zeker gezien hoe sterk verschillende gistsoorten onder een microscoop op elkaar lijken. Overigens kun je je ook nog vergissen tussen eencellig schimmels en gisten op een microscoopbeeld, die lijken vaak erg op elkaar.

Het handigste is om een conditie te vinden waarbij de gisten in ieder geval harder groeien dan de storende schimmels. Daardoor verlaag je het gehate schimmel bij iedere keer dat je het doorzet op nieuw medium, en verlies je uiteindelijk die schimmels.
Victory through technology

Berichten: 3

Re: voedingsbodem geen schimmels

Bedankt voor de informatie, ik zal het zeker eens op die manier proberen.

Berichten: 13

Re: voedingsbodem geen schimmels

biochemist131 schreef: Hallo,

ik ben momenteel bezig met het isoleren en identificeren van micro-organismen uit houten vaten.

Ik ben enkel geïnteresseerd in gisten en bacteriën maar ik krijg vooral een zeer grote groei van schimmels.

Weet er iemand welk product/middel ik aan mijn voedingsbodem (zowel vast als vloeibaar) kan toevoegen om de groei van schimmels te voorkomen?

Groetjes
hmm mischien moet je het eens anders bekijken, 
als hobbybrouwer neem ik altijd een monster en dit zet ik in een giststarter
ik dacht trouwens dat bacteriën sneller groeiden dan schimmels

Berichten: 12.262

Re: voedingsbodem geen schimmels

Dat hangt nogal af van het soort bacterien en de omstandigheden. Bovendien ga je bij brouwen op een gegeven moment over van aeroob naar anearoob, en er zijn niet zoveel bacterieren die gedijen onder beide omstandigheden, terwijl gisten en schimmels dat beter verdragen.

Overigens is het elimineren van bacterien sowieso niet erg moeilijk, er zijn genoeg antibiotica die bacterien van allerlei soort lamleggen maar gisten en schimmels ongemoeid laten. Het probleem in de beginvraag zat hem dan ook in iets zoeken dat wel schimmels maar geen gisten stopt, en dat is een stuk lastiger.
Victory through technology

Reageer