[scheikunde] Gehalte werkzaam chloor in bleekwater

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Gehalte werkzaam chloor in bleekwater

Hallo, ik ben nieuw op dit forum en ik had een vraagje over mijn PO voor scheikunde.

Ik moest namelijk het gehalte werkzaam chloor in bleekwater bepalen. Dit is de proef:

GEHALTE WERKZAAM CHLOOR IN BLEEKWATER

Bleekwater is een oplossing van NaCl en NaClO in gelijke concentraties. Is het speciaal bedoeld voor gebruik als toiletreiniger, dan wordt ook nog een verdikkingsmiddel toegevoegd. In deze opdracht gebruik je het gewone 'dunne' bleekwater. Op de verpakking staat het gehalte werkzaam chloor vermeld, meestal in gram per 100 mL. Hiermee wordt bedoeld de hoeveelheid chloor (Cl2) die maximaal uit het bleekwater kan worden vrijgemaakt, bijvoorbeeld door reactie met een sterk zuur:

ClO-(aq) + Cl-(aq) + 2H3O+(aq) --> 3H2O (l) + Cl2(aq)

In dit onderzoek ga je het gehalte werkzaam chloor in bleekwater bepalen door middel van een redoxtitratie.

Methode:

1. Pipetteer met behulp van een pipetteerballon 10,0 mL bleekwater in een 100 mL maatkolf, vul met gedestilleerd water aan tot de streep en meng zorgvuldig.

2. Pipetteer 10,0 mL van het verdunde bleekwater in een 250 mL erlenmeyer met slijpstuk.

3. Voeg nu achtereenvolgens circa 25 mL 0,1 M KI-oplossing en 10 mL 1 M H2SO4-oplossing toe. Sluit de erlenmeyer af met de bijbehorende stop en laat hem een paar minuten staan. Zwenk zo nu en dan de oplossing voorzichtig om.

4. Neem de stop van de erlenmeyer en titreer in een vlot tempo met 0,100 M Na2S2O3-oplossing, voeg tijdig zetmeeloplossing toe en titreer verder tot de oplossing kleurloos is.

5. Herhaal de stappen 2, 3 en 4 tot tenminste twee goed overeenstemmende waarden zijn verkregen.

Bereken het gehalte werkzaam chloor van het oorspronkelijke bleekwater en vergelijk de uitkomst met de aanduiding op de verpakking.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik heb de proef uitgevoerd met drie verschillende merken bleekmiddelen.

Op de verpakkingen stond: Chloorbleekmiddel (Natriumhypochloriet (NaClO)) < 5% het volume was 1000 ml. Dus minder dan 50 ml NaClO aanwezig. Bij titraties heb ik 3,98 ml 0,100 M Na2S2O3-oplossing getitreerd.

Ik heb de volgende redoxreacties, maar ik weet niet of ze kloppen.

1. 6I-(aq) + ClO3-(aq) + 6H+(aq) ---> 3I2 + Cl-(aq) + 3H2O (er onstaat namelijk jood na toevoeging kaliumjodide-oplossing)

2.S2O32-(aq) + I2 ­---> S4O62-(aq) + 2I-(aq)

Zouden jullie mij hiermee kunnen helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Gehalte werkzaam chloor in bleekwater

Nope, het percentage slaat op de massa hypochloriet per massa oplossing. Je mag daarbij uitgaan dat de dichtheid van je oplossing 1 g/ml is. Verder, je hebt geen chloraat in je oplossing zitten, maar hypochloriet. Mocht je moeite hebben om die halfreactie op te stellen, stel je dan voor dat er heeeel eventjes Cl2 ontstaat (wat dan meteen met het jodide doorreageert tot chloorionen en jood, maar dat is dan de 2e redoxreactie).

De hele thiosulfaatreactie klopt wel.

Berichten: 4

Re: Gehalte werkzaam chloor in bleekwater

Fuzzwood schreef: za 15 mar 2014, 23:30
Nope, het percentage slaat op de massa hypochloriet per massa oplossing. Je mag daarbij uitgaan dat de dichtheid van je oplossing 1 g/ml is. Verder, je hebt geen chloraat in je oplossing zitten, maar hypochloriet. Mocht je moeite hebben om die halfreactie op te stellen, stel je dan voor dat er heeeel eventjes Cl2 ontstaat (wat dan meteen met het jodide doorreageert tot chloorionen en jood, maar dat is dan de 2e redoxreactie).

De hele thiosulfaatreactie klopt wel.
Gaat de eerste reactie dan als volgt?:

2I- --->I2 + 2e-

ClO- + 2H+ + 2e- ---> Cl- + H2O

-------------------------------------------------

2I- + ClO- + 2H+ ---> I2 + Cl- + H2O

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Gehalte werkzaam chloor in bleekwater

Dat is inderdaad de reactie die ik zocht. Zou je op basis van die 2 reactievergelijkingen de verhouding hypochloriet:thiosulfaat kunnen berekenen?

Berichten: 4

Re: Gehalte werkzaam chloor in bleekwater

Fuzzwood schreef: zo 16 mar 2014, 14:09
Dat is inderdaad de reactie die ik zocht. Zou je op basis van die 2 reactievergelijkingen de verhouding hypochloriet:thiosulfaat kunnen berekenen?


Ja, ik heb dan 3,98 x 0,100= 0,398 mmol S2O3 getitreerd, dus ook 0,398 mmol I2. Dan heeft er bij de eerste reactie 0,398/3=0,133 mmol ClO- gereageerd.( Ik weet overigens niet of ik rekening moet houden met het getal '3' als ik van de tweede reactie I2 naar de eerste reactie 3I2 ga? moet ik dan het het aantal mmol I2 bij de tweede reactie (0,398 mmol) maal 3 doen?). Als er dan 0,133 mmol ClO- heeft gereageerd, dan ook 0,133x10(10x verdund)=1,33 mmol volgens de reactie in de beschrijving van de proef. Hierna moet ik naar de massa van chloor met molaire massa enz. Klopt dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Gehalte werkzaam chloor in bleekwater

Volgens mij haal je de foute en goede reactie doorelkaar. Je zit weer naar de chloraatreactie te kijken.

Berichten: 4

Re: Gehalte werkzaam chloor in bleekwater

Fuzzwood schreef: ma 17 mar 2014, 13:43
Volgens mij haal je de foute en goede reactie doorelkaar. Je zit weer naar de chloraatreactie te kijken.
O ja klopt. Oke vanaf het begin even:

3,98 ml x 0,100M NaS2O3 = 0,398 mmol S2O3 toegevoegd, dus ook 0,398 mmol I2 en dan dus ook weer 0,398 mmol ClO-. Oplossing was 10 x verdund dus in oorspronkelijke oplossing zat 10 x 0,398 = 3,98 mmol ClO-. Dit zat in 10,0 ml bleekwater(gepipetteerd). De molariteit ClO- is dan 3,98/10,0 = 0,398 mol/L. In een liter bleekwater zit dan 0,398 x (22,99+35,45+16,00)= 29,6g NaClO. Dit klopt wel met wat er op het etiket staat. Daar staat <5% NaClO dus minder dan 50 ml NaClO. Op internet staat de dichtheid van NaClO (1,11 g/cm3) dus 50 x 1,11 = 55,5 g. 29,6g is daadwerkelijk minder dan 55,5 g NaClO. Maar in de proef staat het gehalte chloor. Dat is dan 0,398 x (35,45+35,45) = 28,2 g Cl2. Hoe kan ik deze massa Cl2 dan met het etiket op de verpakking vergelijken, want daar staat het gehalte NaClO?

Berichten: 493

Re: Gehalte werkzaam chloor in bleekwater

Bleekwater bevat NaClO en NaCl.

Wanneer dit in zuur milieu wordt gebracht, gebeurt het onderstaande:

OCl- + Cl- + 2 H+ ===> Cl2 + H2O (1)

Na toevoegen KI:

Cl2 + 2 I- ==> I2 + 2 Cl- (2)

Reactie 1 en 2 opgeteld:

OCl- + 2 H+ + 2 I- ===> H2O + I2 + Cl-

Reageer