Stalen bout in alu bus

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Stalen bout in alu bus

Bij het meerdere keren monteren van een stalen bout in een aluminium bus op 24Nm, neemt zo nu en dan de bout een stuk van de binnen draad van de bus mee en kan de bout niet meer op moment gezet worden. Hierop volgt terecht afkeur.

Dit speelt in een kritisch onderdeel van een machine en ik probeer een aantal bureaucraten ervan te overtuigen dat het misschien niet zo slim is om deze constructie toe te passen.

Weet iemand hier meer van of is ergens info te vinden die ik kan gebruiken ?

Het gaat om een constructie in een vrachtwagen van een bekend merk.
2014-03-17 10.43.44.jpg
2014-03-17 10.43.44.jpg (50.22 KiB) 1205 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Stalen bout in alu bus

Die bureaucraten gaan er waarschijnlijk vanuit dat dit de goedkoopste oplossing is.

En als je zo'n schroefdraad eens helemaal gaar draait, dan is een heliciloil de geschikte reparatie.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Stalen bout in alu bus

Stalen bouten (vooral RVS) vreten vrij makkelijk in aluminium schroefgaten, een vorm van koudlassen.

Daarom worden bij herhaald in en uitdraaien soms delen van de aluminium draad losgetrokken. Vooral bij aluminium motorbehuizingen, zeker als er vocht of hogere temperaturen aan te pas komen, een veel gezien probleem.

Alternatieven:

Stalen bussen gebruiken

Met helicoils (v coils, recoils) werken.

Goed smeermiddel gebruiken (bijvoorbeeld s426, klik)

Berichten: 2

Re: Stalen bout in alu bus

Bij nader onderzoek vinden we hetzelfde probleem bij stalen bussen. Gelden hier dezelfde oplossingen ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Stalen bout in alu bus

Staal op staal vreet in normale omstandigheden veel minder dan staal op aluminium. Wat zijn de omstandigheden (corrosieve omgeving, temperatuur)?

Als staal op staal hetzelfde probleem oplevert, lijken mij recoils ook geen oplossing, want die zouden dan ook vastvreten en uit het aluminium gedraaid kunnen worden bij het lossen van de bout. Een goed smeermiddel kan altijd geprobeerd worden.

Wat is de boutdiameter?

Reageer