[natuurkunde] wiel aangedreven door kruk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

wiel aangedreven door kruk

Ik kom niet juist uit bij volgende oefening:

Een cilinder met straal r=1m, rolt zonder glijden over een horizontaal vlak. Aan de cilinder is in B (afstand tussen M (middelpunt cirkel) en B=0.5m) een staaf AB (lengte AB=4m) scharnierend verbonden met een tweede staaf OA die in O verbonden is met een vast scharnier. De lengte van de staaf OA=2m. Op het getekende moment roteert staaf OA rechtsom met w(omega) gelijk aan 2rad/s, ze vertraagt met alfa=1rad/s^2, de staaf AB is horizontaal en de hoek gamma is gelijk aan 45°.

Gevraagd:

Bepaal de hoekversnelling alfaABvan de staaf AB.

Tekening is een cirkel (cilinder) met P als punt die de grond raakt, M die het middelpunt is en B die 0.5m boven M ligt, vanuit B vertrekt een horizontale staaf naar rechts tot in A, lengte 4m. vanuit A vertrekt een tweede staaf links naar onderen onder een hoek gamma=45° tot in O (lengte=2m), O is scharnierend verbonden aan de grond, omega OA is in wijzerszin met grootte 2 en alfa OA in in tegenwijzerszin met grootte 1.

Uitkomst=0.62rad/s2 maar ik kom -2.94 uit, kan iemand mij helpen??

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: wiel aangedreven door kruk

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

lammie schreef: ma 17 mar 2014, 16:14
Tekening is ....
kun je dat plaatje aub uploaden?

Een eenvoudige handleiding daarvoor is beschikbaar.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: wiel aangedreven door kruk

Hier de afbeelding, omega= 2 rad/s en gamma = 45° (niet op figuur)
Bijlagen
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (50.69 KiB) 161 keer bekeken

Reageer