Oxidatieve fosforylering / elektron-transport-keten

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 24

Oxidatieve fosforylering / elektron-transport-keten

Hallo,

Ik moet een verslag over de energieproductie in de mitochondriën.

De citroenzuurcyclus leverde geen problemen, de oxidatieve fosforylering echter wel. Met name de H+-stroming en de elektronenstroming zijn voor mij onduidelijk.

Ik heb verschillende boeken en animaties geraadpleegd en ze geven verschillende uitleg. Zo wordt bij de ene verteld dat er bij complex I per NADH-molecuul 4 protonen over het membraan getransporteerd, en bij de ander slechts 2. Ook wordt er volgens de een beweerd dat de protonen die vrijkomen bij de omzetting van FADH2 tot FAD via complex I getransporteerd worden (hier is complex II in zijn geheel weggelaten), terwijl een ander boek beweert dat vanuit complex II de protonen samen met de elektronen aan coenzym Q binden en via complex III over het membraan getransporteerd worden.

Is er iemand die mij meer duidelijkheid kan geven?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Oxidatieve fosforylering / elektron-transport-keten

Het is lastig voor mensen op het forum om je bronnen te bekritiseren of om je te vertellen welke je moet vertrouwen als je niet expliciet vertelt waar je wat hebt gevonden. Het enige dat we kunnen doen is nog een bron toevoegen....
 
Op wikipedia staat een heel behoorlijke uitleg. Kijk maar op http://en.wikipedia.org/wiki/Oxidative_phosphorylation

Berichten: 22

Re: Oxidatieve fosforylering / elektron-transport-keten

De elektronentransportketen vertrekt van een sterke reductor om dan naar een zwakkere reductor te gaan en het volgende complex is een nog zwakkere reductor (of sterkere oxidator), de keten eindigd dus bij zuurstof.
 
Het FADH2 complex doet zich voor bij flavoproteïnen.
 
De andere elektrontransferketen - deze van NADH -> CoQ reductase complex -> CoQH - cytochroom c reductase complex -> cytochroom c oxidase complex ->O2, wordt door redoxpotentialen gedreven. Daarbij komen 3 ATP moleculen vrij in deze e- transportketen.
 
Bij FADH2 worden 2 ATP moleculen vrijgezet
 
Tenslotte heb je nog één GTP molecule, maar deze wordt omgevormd tot 1 ATP.
 
Een optelsom geeft zonder in detail te gaan per molecule acetyl-Coenzyme A: (3*3), afkomstig van 3 NADH + 2 (afkomstig van FADH2) + 1 (afkomstig van GTP omzetting) = 12 ATP moleculen,
De kritische massa van Neptunus bedraagt 60 kg - ik weeg 80 kg

Reageer