[Magnetisme] Magneten raadsels

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 6

[Magnetisme] Magneten raadsels

Een persoon die op de magnetische noodpool woont is vergeten of bij mageneten de gelijke polen of de ongelijke polen elkaar ''aantrekken'', krijgt van zijn docent de volgende opdracht : '' De noorpool van de staafmagneet heb ik blauw geschilderd, de zuidpool rood. In deze doos zitten 94 ongeschilderde magneten, ook is er geen enkel verschil te zien tussen de ene pool van de magneet en de andere. Schilder deze magneten op dezelfde manier als het voorbeeld.''

De student heeft verder geen hulpmiddelen tot zijn beschikking, slechts de 95 staafmagneten.

Nu is de vraag --> Hoeveel van de 95 staafmagneten heeft deze knul nodig om het principe, dat hij moet gebruiken om de staven op de goede manier te schilderen , te achterhalen?

s6! 8)

Berichten: 7.068

Re: [Magnetisme] Magneten raadsels

Antwoord: drie. 1 geschilderde en 2 ongeschilderde

Re: [Magnetisme] Magneten raadsels

2.

Stel dat gelijke polen elkaar aantrekken.

Eerste staaf blauw-rood (b---r)

Daaraan pas "rood"-"blauw" (b--rr--b)

Deze combinatie van 2 staafmagneten heeft nu dezelfde uiteinden (blauw).

Een derde magneet die beide uiteinden verbindt zal aan één uiteinde afgestoten worden en aan de andere einde aangetrokken.

Dat gebeurt in werkelijkheid niet, dus trekken ongelijke polen elkaar aan.

Re: [Magnetisme] Magneten raadsels

Ik heb 2 uiterlijk identieke ijzeren staafjes. Ik weet dat een van beide een staafmagneet is en de ander niet. Hoe kan ik nu achterhalen welke van de twee de staafmagneet is?

Niet flauw doen. Geen hulpmiddelen gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Magnetisme] Magneten raadsels

Ik heb de twee topics samen gevoegd zodat we een algemeen magneten raadsel forum hebben. Volgens mij is dit echter geen huiswerk dus verplaatst naar klassieke natuurkunde.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 536

Re: [Magnetisme] Magneten raadsels

PeterPan schreef:Ik heb 2 uiterlijk identieke ijzeren staafjes. Ik weet dat een van beide een staafmagneet is en de ander niet. Hoe kan ik nu achterhalen welke van de twee de staafmagneet is?

Niet flauw doen. Geen hulpmiddelen gebruiken.
Leg staaf B horizontaal op tafel, pak nu staaf A en ga met een kant hiervan richting het midden van staaf B. Draai dit proces om en dan weet je welke de magneet is. Namelijk die waarmee je de andere staaf kan 'optillen'

Berichten: 294

Re: [Magnetisme] Magneten raadsels

Sebastiaan Mulder schreef:Een persoon die op de magnetische noodpool woont is vergeten of bij mageneten de gelijke polen of de ongelijke polen elkaar ''aantrekken'', krijgt van zijn docent de volgende opdracht : '' De noorpool van de staafmagneet heb ik blauw geschilderd, de zuidpool rood. In deze doos zitten 94 ongeschilderde magneten, ook is er geen enkel verschil te zien tussen de ene pool van de magneet en de andere. Schilder deze magneten op dezelfde manier als het voorbeeld.''

De student heeft verder geen hulpmiddelen tot zijn beschikking, slechts de 95 staafmagneten.

Nu is de vraag --> Hoeveel van de 95 staafmagneten heeft deze knul nodig om het principe, dat hij moet gebruiken om de staven op de goede manier te schilderen , te achterhalen?

s6!  8)
als ie weet dat ie dicht bij het magnetische zuiden woont heeft ie maar 1 nodig...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Magnetisme] Magneten raadsels

@John, Waarom kan jouw oplossing niet ook andersom, of de een nou de ander optilt of de ander een naar de ander grijpt maakt toch niet uit?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Magnetisme] Magneten raadsels

@Strangequark

Het is maar intuitie, bewijs moet nog worden gezocht. Maar kijk voor de oplossing van John Nash eens naar het veldlijnenpatroon in beide situaties. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 536

Re: [Magnetisme] Magneten raadsels

@John, Waarom kan jouw oplossing niet ook andersom, of de een nou de ander optilt of de ander een naar de ander grijpt maakt toch niet uit?
Nou allereerst, ik heb het zelf uitgevoerd... en het werkt zoals ik zei :wink: Ik denk zelf dat het vrij logisch is:

[warrige uitleg]

Een 'top' van een staafmagneet heeft veldlijnen die bijna kaarsrecht in de 'staafrichting erin gaan'. Veldlijnen lopen van N -> Z (dacht ik :roll: ). Nu teken de staafmagneet horizontaal en teken enkele van zijn veldlijnen. Dan zie je duidelijk dat een 'gewone' ijzeren staaf hier niet echt lekker aangrijpt. De lijnen lopen vrijwel horizontaal, plus het gegeven dat als je de ijzeren staaf precies in het midden plaats, de ene kant een andere pool wordt dat de ander, die heffen elkaar op... logisch niet?

[/warrige uitleg]

Afbeelding

Ik zou graag een tekening maken bij mijn slechte uitleg,... volgt nog wel.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Magnetisme] Magneten raadsels

@John Nash: je uitleg is inderdaad warrig, en gelukkig heffen polen elkaar niet op, want dan zouden we geen magneten meer hebben. Ik ben benieuwd naar je tekening, en zal er zelf ook eens een proberen te maken.

Overigens, volgens mij heb je hoe dan ook gelijk. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer