[natuurkunde] Q=mxcxΔT opgave

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6

Q=mxcxΔT opgave

Hallo,

Ik zit in de 3e en was de volgende vraag aan het maken,

Adriaan vult een warmtemeter met 193 gram zwavelzuur van 50 °C. Hij legt een koud blokje ijzer (van 7 °C) in de warmtemeter met zwavelzuur. Het zwavelzuur en het blokje ijzer hebben uiteindelijk eenzelfde eindtemperatuur van 47 °C. Bereken de massa van het blokje ijzer.

Soortelijke warmte ijzer: 0.46 J/c

Soortelijke warmte zwavelzuur: 1,48 J/c

Zelf zitten er geen uitwerkingen bij, zou iemand me kunnen helpen met deze uitwerkingen. Zelf kwam ik uit op 46,6 gram en zou graag willen weten of dit klopt. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Q=mxcxΔT opgave

Kom ik inderdaad ook op uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Q=mxcxΔT opgave

Bedankt voor het antwoord

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Q=mxcxΔT opgave

Ik ook.

Maar......degene die deze vraag bedacht heeft, heeft een duidelijk gebrek aan praktische kennis. Dit wordt zoveel warmer....

Het zwavelzuur zal met het ijzer regeren, waarbij onder andere ijzersulfaat zal ontstaan. Volgens mij ook bij geconcentreerd zwavelzuur, als dit dat al is.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Q=mxcxΔT opgave

Bedankt voor de reactie Wdeb, deze opdracht is afkomstig van een oefentoets

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Q=mxcxΔT opgave

Hier lijkt duidelijk geen rekening gehouden met die chemische reactie, de vragenopsteller heeft waarschijnlijk alleen iets "leuks" willen doen door de berekening met een andere vloeistof dan het standaard water te laten maken.

Ik kan me ook niet voorstellen dat ze een derdejaars middelbaar hier ook nog reactiewarmte in willen laten betrekken.

Je aanpak lijkt dus correct, maar ik heb zo mijn vraagtekens bij je notatie. Soortelijke warmte(capaciteit) heeft de eenheid Joule per (k)g en per K , afgekort J/(kg·K) of J·kg-1·K-1.

J/c kan ik me niks bij voorstellen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Q=mxcxΔT opgave

Notatie heb ik hier inderdaad niet goed gedaan, met de chemische reactie is zoals al gezegd geen rekening mee gehouden. Bedankt voor de reactie.

Reageer