Voorverwarmen van de verbrandingslucht

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Voorverwarmen van de verbrandingslucht

Ik ben op zoek naar energiebesparingen in het ketelhuis van het bedrijf. Te beginnen bij het onderzoek naar betere gasbranders dan de huidige die er nu geplaatst zijn. We maken gebruik van een geblazen brander. Om tot een verbranding te komen heb je een gas/lucht mengsel nodig. De lucht die door de ventilator wordt aangezogen is gewoon de omgevingslucht. Nu heb ik gelezen dat je een kleine energiebesparing kan bekomen door de verbrandingslucht boven aan het ketelhuis aan te zuigen. Maar ik snap niet goed hoe een warmere verbrandingslucht kan leiden tot minder verbruik van aardgas? kan iemand mij hier mee helpen?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Voorverwarmen van de verbrandingslucht

Bij auto's wordt er juist moeite gedaan om koude lucht aan te voeren,in tegenstelling tot de warme lucht van rond het motorblok.

Reden hiervoor is dat koude lucht een hogere densiteit heeft dan warmere, en dus ook meer zuurstof per volume bevat.

Hoe het zit bij een gasbrander, geen idee, maar warme lucht aanvoeren lijkt me sterk.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Voorverwarmen van de verbrandingslucht

De verbrandingslucht wordt in het verbrandingsproces opgewarmd. Dat kost energie. Als je die lucht kunt voorwarmen hoef je er in de verbranding minder energie in te stoppen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Voorverwarmen van de verbrandingslucht

king nero schreef: wo 19 mar 2014, 15:10
Bij auto's wordt er juist moeite gedaan om koude lucht aan te voeren,in tegenstelling tot de warme lucht van rond het motorblok.

Reden hiervoor is dat koude lucht een hogere densiteit heeft dan warmere, en dus ook meer zuurstof per volume bevat.
"probleem" is dat
  1. een cilinder een beperkt volume heeft, en er door aanvoer van koudere lucht meer zuurstof ingebracht kan worden en per zuigerslag dus een groter vermogen bereikt kan worden
  2. die cilinder tóch al te heet wordt door het verbrandingsproces en sowieso al extern gekoeld moet worden om te kunnen blijven functioneren
Koudere lucht gebruiken is in een verbrandingsmotor dus een win-winsituatie.

Maar in een verwarmingsketel zoeken we héél andere doelen. Verbrandingslucht voorverwarmen met rookgassen beperkt de warmte die uit de verbranding gehaald moet worden om het (rook)gasmengsel op de gewenste temperatuur te krijgen om het ketelwater op te kunnen warmen. (zou je lucht van 400°C kunnen aanzuigen dan had je helemaal geen gas meer nodig :P ).

Daarvoor gebruiken we in moderne CV-ketels de warmte die anders ongebruikt de schoorsteen uit zou gaan, door de aanvoer van verbrandingslucht te laten plaatsvinden door een buis die OM de "schoorsteen" heen zit.
rookgas.png
rookgas.png (667.64 KiB) 1147 keer bekeken
ook weer win-win.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Voorverwarmen van de verbrandingslucht

Elektrische centrales die op fossiele brandstof worden gestookt hebben ook enorme warmtewisselaars om de verbrandingslucht voor te warmen m.b.v. de rookgassen. Dat doen ze echt niet voor de lol.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Voorverwarmen van de verbrandingslucht

OK, had ik geen idee van... interessant om te weten!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Voorverwarmen van de verbrandingslucht

vergat ik nog:

Bijkomende voordelen:

- de ketel zou zijn verbrandingslucht anders uit het huis halen: die lucht moet van buitenaf worden aangevuld. Die buitenlucht zou dus het huis afkoelen, in het slechtste geval via kieren e.d., met koude voeten van de bewoners als gevolg

- omdat het ketelsysteem geheel is afgesloten van het inwendige van het huis zijn mogelijke koolmonoxideproblemen in huis zo goed als uitgesloten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer