Kennis en bronvermelding

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 113

Kennis en bronvermelding

Hallo allemaal,

In het verleden heb ik mij veel gericht op zaken die zich meer betrekken tot filosofie/psychologie maar naar de tijd vorderde heb ik mogen ervaren dat dit mij geen voldoening kon geven. Er leek een gat te ontstaan in het denken van iets te weten, en het daadwerkelijk op bronvermelding of met beargumentatie iets te weten en van daaruit uitspraken te doen.

Op dit moment houdt ik mij bezig met sterrenkunde/heelal. Laat het zijn dat bepaalde zenders hier prachtige documentaires over hebben die mijn kennis verrijkt en mijn interesse aanwakkert om mij steeds verder te verdiepen.

Maar wat ik vaak ondervindt is dat de bronvermelding niet toereikend lijkt te zijn of geen waardige bronvermelding blijkt te zijn. Mij de vraag stellende; Bestaat er toetsing van bronvermelding en waar moet deze aan voldoen?

Met vriendelijke groet.

Freshman
[font=Roboto][background=transparent][background=transparent][background=transparent][background=transparent][background=transparent]Dead March from 'Saul' - Stokowski orchestration[/background][/background][/background][/background][/background][/font]
 

Berichten: 242

Re: Kennis en bronvermelding

Je hebt verschillende boeken over rapportagetechniek, van school uit gebruiken wij Rapportagetechniek van Elling ISBN 90-01-29138-4.

Hierin staat hoe je de bronvermelding moet doen afhankelijk van de bron c.q. tijdschrift, rapport, boek, internet, e-mails.

Of bronnen gecontroleerd worden op correctheid, dat zal van de toepassing afliggen. Wetenschappelijke entertainment zenders zullen hun eigen werk controleren of allicht uitbesteden. Als een ‘wetenschappelijk’ entertainment programma beweerd dat bananen paars zijn en als bronvermelding verwijzen naar een rapport van een onderzoeksbureau zonder te controleren of wat er gesteld wordt werkelijk klopt, tja dan zal het programma gezichtsverlies leiden bij het publiek (of in ieder geval de mensen die controleren of het klopt wat ze horen).

Als het op normen aankomt (eisen t.b.v. veiligheid etc etc) dan zullen bronnen echt wel gecontroleerd worden omdat het om een hoop geld gaat. Een voorbeeld is dat wanneer blijkt dat mensen veel meer verkeersongelukken veroorzaken als ze meer dan 10 uur per week overwerken, met als gevolg dat dit beperkt wordt tot bijvoorbeeld 8 uur overwerken max. Dit zal niet zomaar als waarheid aangenomen worden omdat dit voor bedrijven een hoop extra kosten kan opleveren door het niet halen van deadlines.

Zo ben ik nu bezig met een anders waar 1 statistiek steeds terug blijft komen op internet, bronvermelding wijst naar iets wat niet meer bestaat en is het dus lastig om te controleren of het klopt. Tevens denk ik in mijn geval dat het niet klopt maar dat mensen het gewoon van elkaar overgenomen hebben zonder te denken en nu is dit het leidende nummer is.
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Gebruikersavatar
Berichten: 113

Re: Kennis en bronvermelding

Vriendelijk bedankt Luc voor je reactie,

Heb het boek even opgezocht en schaf een tweedehands exemplaar aan.

Het lijkt mij zeer interessant om eens door te lezen.

Groet,

Freshman
[font=Roboto][background=transparent][background=transparent][background=transparent][background=transparent][background=transparent]Dead March from 'Saul' - Stokowski orchestration[/background][/background][/background][/background][/background][/font]
 

Reageer