persfitting RVS in hout

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

persfitting RVS in hout

Beste,

Ik ben student aan HBO en moet voor een project (mijn eigen ontwerp) ontwerpen.

Nu ben ik een beetje bij een probleempje, mede omdat mijn vorige tentamen technisch tekenen niet zo goed is gelukt.

Ik moet een pen(-as) persen in (hard)hout.En een keer moet RVS glijden in een pp/polyester/pom glijbus, hiervoor gebruik ik een clearance fit van G7h6. Het product moet namelijk uit elkaar te halen zijn en in elkaar te steken zijn maar er mag niet teveel speling zijn (ivm krachtverlies en wrijving). Is G7h6 dan te precies wellicht?

Maar nu het probleem: Ik moet dus het RVS persen in het hout, hierbij heb ik een negatieve speling nodig, een zogenaamde interference fit dus.

Het probleem is dat ik geen verschil weet tussen hole- en shaftbase ISO waarden uit mijn boek.

Als ik een H7s6 hole based tolerantie zou gebruiken geeft dit voor het gat +18+0 en voor de pen +39+28.

Dit zou een minimale speling geven van -10um en maximaal -39um. Dit moet volgens mij wel kunnen lijkt mij.

Nu heb je ook nog shaft base tolerantie en dan krijg je:

h6S7 met pen -0-11 en gat -21-39. Dit geeft minimaal -10 en max -39. Hetzelfde dus, maar welke moet ik dan pakken?

En is dit nog wel reeël? Want ik moet het dinsdag zelf draaien en laten lasersnijden.(tijd is geen probleem) Als het RVS niet meteen goed zou passen zou ik het nog in kunnen vriezen naar -40 graden, dan is er meteen meet ruimte. Maar het is de bedoeling dat er later een verbinding is die niet meer los laat.

Hier even een snelle tekening:

Afbeelding

Reageer