Tips betreffende het studeren van chemie, wiskunde, bio en fysica

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 13

Tips betreffende het studeren van chemie, wiskunde, bio en fysica

Ik heb de studie 'economie-talen' vervolledigd en een jaar geleden heb ik men affiniteit en liefde voor de wetenschappen herontdekt. Ik ben van plan binnenkort een universitaire studie aan te vangen.

Ik wil onderzoeker worden én ik zal onderzoeker worden.

Nu is mijn vraag (liefst aan ervaren 'wetenschappers' hier op dit forum): wat is jullie studiemethode?

Ik heb al geprobeerd te studeren met mindmaps, wat zeer goed is om een algemeen overzicht te bewaren. Echter kan je daar enkel de hoofdstukken, titels en subtitels en enkele concepten kwijt. Gedetailleerde info maakt de mindmap al gauw chaotisch.

Verder heb ik gestudeerd met conceptmaps, wat zeer goed is om enkele concepten aan elkaar te rijgen.

Ik ben wel intensief bezig met studiemethodes, en heb flashcards ontdekt, deze zaken blijken ook te werken; periodiek testen en herhalen. Herhaling is de moeder van alle kennis.

Toch lijkt dit 'digitaal' zeer moeilijk te gaan. Bij wetenschappen komen veel symbolen en grafieken kijken om de concepten te verduidelijken. Als ik dat allemaal in digitaal formaat wil invoeren in mijn 'quizlet' of online flashcardgenerator, heb ik mijn master in 10 jaar vrees ik.

Daarom de concrete vraag; hoe, beste wetenschapper, studeert u? Ik wil een methode die efficiënt, doelgericht en langdurig is.

Ik weet wat er zal worden gedacht; iedereen is anders en iedereen studeert anders.

Ik zeg, proberen kan geen kwaad :)

dus, mensen met een degelijk studietraject, wat zijn jullie ervaringen en wat werkt het beste voor u?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Tips betreffende het studeren van chemie, wiskunde, bio en fysica

Opmerking moderator

Verplaatst naar WSF-café.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 13

Re: Tips betreffende het studeren van chemie, wiskunde, bio en fysica

Ey Kravitz, je quote van winston churchill geldt al als een deel van het antwoord op mijn vraag ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Tips betreffende het studeren van chemie, wiskunde, bio en fysica

Studeren? Nooit gedaan. Eidetisch geheugen helpt een hoop, tot nu toe heb ik er met gemak een universitaire studie mee doorlopen. De dagen dat ik echt in de boeken heb gedoken om te leren voor tentamens kun je nog steeds met 2 handen tellen (en dan niet binair).

Daarmee wil ik dus aangeven dat enthousiasme 1 ding is, maar dat je er volgens mij ook een bepaald type hersenen voor moet hebben.

Berichten: 13

Re: Tips betreffende het studeren van chemie, wiskunde, bio en fysica

Zelfkennis is het begin der wijsheid :)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Tips betreffende het studeren van chemie, wiskunde, bio en fysica

GiacomoMallaci schreef: di 25 mar 2014, 17:45
Ey Kravitz, je quote van winston churchill geldt al als een deel van het antwoord op mijn vraag ;)
:D

Concreet, hoe kan je efficiënt studeren? Da's een erg lastige vraag... Zoals je zelf al aangaf verschilt zoiets van persoon tot persoon. Vroeger studeerde ik ook vaak met mindmaps, maar tegenwoordig ben ik daar voor een groot deel van af gestapt. Ze zijn handig om overzicht te bewaren en linken te leggen, maar veel details leer ik er niet mee.

Veel schrijven werkt voor mij en dat in combinatie met veel herhalen... Als je een groot pak gestudeerd hebt herhaal dan nog eens alles, eventueel een uurtje voor het slapen gaan. Start de volgende dag eventueel met te herhalen wat je de vorige dag gedaan hebt. Dat hoeft niet lang te duren, zeker niet als er veel is blijven hangen. Kwaliteit prioriteert ook absoluut boven kwantiteit, dus als je merkt tijdens het herhalen dat er toch niet zoveel is blijven hangen moet je misschien je leerproces een beetje aanpassen en kleinere hoeveelheden proberen te verwerken.

Grafieken leer je niet door er naar te kijken (of dat kan ik toch niet), als je het onderliggende proces vlot begrijpt wordt het al een stuk gemakkelijker. Leer de theorie, teken daarbij een logische grafiek en leg nu opnieuw de theorie uit a.d.h.v. jouw grafiek.

En inderdaad zoals mijn signature aangeeft: Nooit opgeven! :P
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 13

Re: Tips betreffende het studeren van chemie, wiskunde, bio en fysica

Thxs Kravitz, schrijven werkt ook het beste bij mij, in combinatie met afbeeldingen. Mindmaps zijn imo best om kleine en volledig nieuwe concepten samen te brengen en een overzicht te bewaren.

Bedankt voor je uitleg!

Giacomo :D

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Tips betreffende het studeren van chemie, wiskunde, bio en fysica

dus, mensen met een degelijk studietraject, wat zijn jullie ervaringen en wat werkt het beste voor u?
Het is wat afhankelijk van vak tot vak. In het begin van het jaar probeerde ik aan de examenvragen van vorig jaar te komen, en in te schatten wat voor examen je ging krijgen.

Als het over reproductie ging, dan werkte ik vooral met samenvattingen om de structuur van de syllabus goed in mijn hoofd te hebben. Dan probeerde ik op een tiental vellen papier de hele cursus in kernwoorden te hebben en die 10 blaadjes zowel uit mijn hoofd te kennen als kunnen gebruiken om de cursus te reconstrueren.

Sommige examens waren gericht op letterlijke reproductie van 1 van de honderden bewijzen, die probeerde ik dan gewoon te blokken. Ik had een lijstje met alle te bewijzen stellingen zodat ik mezelf kon testen.

Sommige vakken waren gelukkig ook op inzicht, en dan was het vooral fluostift en er voor zorgen dat je iedere zin in de cursus goed begrijpt. In mijn richting was dat de grote meerderheid van de vakken. En die kon je over het algemeen goed oefenen met oude examenvragen.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Tips betreffende het studeren van chemie, wiskunde, bio en fysica

Mijn studiemethode kwam erop neer dat ik het boek las, tijdens het tentamen mijn ogen dicht deed nadat ik de vraag had gelezen en de bladzijde waar het over ging voor mijn ogen zag en dus kon neerpennen. Nou is dat natuurlijk makkelijker bij een talenstudie dan bij een exacte studie, vooral als het om literatuur gaat, maar ook boomdiagrammen enz. 'zag' ik voor mijn ogen.
Contra principia negantem disputari non potest.

Reageer