Scheikundige of biologische studie en te veel varianten

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2

Scheikundige of biologische studie en te veel varianten

Hoi allemaal,

Ondanks dat ik nu in VWO4 zit en nog meer dan 2 leerjaren op het voortgezet onderwijs te gaan heb, ben ik me nu al aan het oriënteren op studies op universitair niveau. Universitair omdat ik min of meer verschillende vakgebieden erg leuk vind en ik heb dus nog geen idee in welk beroep ik een of meerdere van deze vakgebieden zou willen uitoefenen.

Nu ik me aan het oriënteren ben kom ik veel verschillende studies tegen op verschillende universiteiten. Ik ben er al wel zeker van dat ik sowieso mijn bachelor in Nederland wil doen en een master eventueel in het buitenland, mits dit rendabel is, maar dat is nog verdere toekomst dus daar ga ik me nu niet op richten. Enkele studies van de Radboud Universiteit Nijmegen, TU/D, TU/e, Universiteiten Leiden en Twente, Rijksuniversiteit Groningen en de Wageningen UR spreken mij erg aan. Dan heb ik het vooral over biologische studies en scheikundige studies en enkele op het gebied van geneeskunde, zoals de studie Geneeskunde, Technische Geneeskunde, Bio-Farmaceutische Wetenschappen en Medische Wetenschappen en Technologie.

Tot nu toe gaat mijn interesse vooral uit naar de studie Moleculaire Levenswetenschappen, maar ook Molecular Science & Technology en Life Science & Technology staan hoog op mijn lijstje.

Nu zou ik graag meer willen weten over de universiteiten op zich en de bovenstaande 3 studies van mensen die nauw met deze universiteiten en/of studies zijn verbonden omdat ze hier bijvoorbeeld werkzaam zijn of studeren. Als er echter nog andere studies zijn waarvan jullie denken dat dit wellicht iets voor mij is aan de hand van de bovenstaande voorbeelden die ik heb gegeven, dan staat het jullie uiteraard vrij om deze te vermelden!

Ik kijk uit naar de antwoorden! :)

Greetz,

Cheyenne
14-jarige middelbare scholier in VWO4 met het profiel NT-G/NG-G met Latijn.

Toekomstig vakgebied en/of studie: (een combinatie van) biologie, geneeskunde en/of scheikunde.

Als niet op school of thuis te vinden is, vaak in het zwembad!

Leergierig op het gebied van scheikunde en biologie

Gericht op de toekomst!

Gebruikersavatar
Berichten: 128

Re: Scheikundige of biologische studie en te veel varianten

Hou in de gaten dat banen perspectief belangrijker is dan het plezier van studeren. Dat is het tegenovergestelde van het advies wat in mijn tijd werd gegeven maar daar komen adviseurs tegenwoordig van terug.
 
Er zijn weinig onderzoeksplekken binnen de academica. Als een resultaat is er grote werkloosheid onder afgestudeerde wetenschappers die dan maar in een ander gebied aan de slag gaan. Veelal onder hun niveau. De life-science/chemie sectors bieden al betere kansen dan bv natuur- of wiskunde maar het banenperspectief hangt nog steeds sterk af van de precieze richting/studie.
 
Life-Science & Technology biedt beter perspectief dan celbiologie, terwijl de studies qua inhoud bijna hetzelfde zijn. Maar het cruciale verschil zit in de technische en bedrijfskundige kant van LST. Een studie als biologie is sowieso bijna een garantie voor werkloosheid of gedwongen carrière switch. Tijdens alumni dagen bleek dat ruwweg 2 op de honderd mensen uiteindelijk binnen de biologie aan de slag kon! En dat is vandaag de dag nog best optimistisch.
 
Studies aan een technische universiteit leveren ook betere banenkansen op, daar doen de universiteiten ook moeite om je aan een carrière te helpen. Als je Life-Science & Technologie studeert aan de TU Delft mag je alleen een stage volgen bij een bedrijf. Als je het juiste bedrijf selecteert is er een grote kans dat je na je stage direct wordt aangenomen. Maar als je dezelfde studie volgt aan universiteit Leiden is de kans klein dat je bij een bedrijf zult lopen, in plaats daarvan zit je bij een onderzoeksgroep binnen de universiteit. En die hebben bijna zeker geen open plekken. Wees ook niet verbaasd als sommige personeelsmanagers geen respect hebben voor stages binnen de universiteit. Velen denken dat alleen een bedrijfsstage meerwaarde heeft en dat academici per definitie alleen op papier goed presteren. Mocht je na je studie besluiten om een andere richting op te gaan dan is een bedrijfsgerichte studie ook van meerwaarde. Je zou bv een minor kunnen nemen die als een backup kan dienen. BV met een scheikundige studie én een bedrijfskundige minor/studie ernaast zijn je kansen om manager te worden binnen een chemisch bedrijf redelijk goed. Dat moet je natuurlijk maar net willen, maar er zijn aardig wat onderzoekers die uiteindelijk gedwongen werden om hiervoor te kiezen. Het is beter dan werkloosheid zullen we maar zeggen :)
 
Voor biologie wordt Wageningen als de kwalitatief betere universiteit gezien vergeleken met universiteit Leiden. Maar gemiddeld genomen staat Leiden redelijk hoog op de wereld rang lijst van universiteiten, boven Erasmus Rotterdam en beneden de TU Delft. Technische universiteiten staan sowieso hoger op de rang lijst maar de studies worden vaak als zwaarder ervaren. Op de TU Delft duren technische bachelors bijna altijd langer dan er voor staat, je zult moeten navragen of dit ook het geval is met chemische en life-science studies.
 
Mocht je toch het onderzoek in willen en heb je al een idee in welke richting je wilt gaan, dan is het een goed idee om even uit te zoeken of dit wel wordt verricht binnen de universiteiten. Zo doet Wageningen veel op het gebied van biofuel en werkt Leiden aan bio-technische zonnecellen. In Groningen is er een groot stam cel centrum, in Leiden niet. Waarschijnlijk heb je nu nog geen vaste plannen en anders veranderen die vast wel met de tijd, maar als je na je bachelor verder wilt gaan met een master dan is dit zeker van belang.
 
Als je onderzoek doet tijdens je studie, probeer dan ervaring te krijgen met technieken die veel worden gebruikt. Dat vergroot je banenkansen ook enorm. Er is momenteel veel vraag naar onderzoekers en analisten met ervaring in chromatografie, maar ervaring met flow-cytometrie is niet veel gevraagd.
 
En netwerken is belangrijk. Ik heb het uit goede bronnen dat bijna alle phd posities al vergeven zijn vóórdat de vacature wordt geplaatst. Ik kreeg meerdere phd posities spontaan aangeboden (helaas zat er niets bij wat mijn ding was) puur en alleen via netwerken. In het bedrijfsleven werkt het ook vaak via netwerken.
 
Ik zou dus eerst goed uitzoeken welk diploma het meest waard is (bv vragen aan arbeidsexperts en zoeken op huidige vacatures) en dit ZEER zwaar laten meewegen bij je studiekeuze. Zoek vervolgens het curriculum uit voor elk van de jaren en spreek meerder jaars studenten. Zoek uit hoe moeilijk de verschillende kwartalen/jaren worden ervaren. Sommige studies beginnen moeilijk en bouwen dan af, andere worden incrementeel zwaarder. Wees ook niet bang om van studierichting te veranderen als blijkt dat het écht niet je ding is. Ik ken meerdere ex-studenten die nog steeds verzuchten dat ze spijt hadden van hun keuze.
 
Da's volgens mij al het advies wat ik je kan bieden :)
 

Reageer