Zijn energieniveau's relatief?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1.617

Zijn energieniveau's relatief?

Opmerking moderator

Deze topic is afgesplitst van deze topic.
In dit citaat lijkt u de redenering te volgen, dat de keuze van positief en negatief energieniveau arbitrair is. Is dit zo?
Nou en of. Bij alle verschijnselen waarbij energie een rol speelt alleen om uitwisseling en overdragen. Om verschillen dus. De waarde van de energie is relatief ten opzichte van een (handig) gekozen nulpunt of referentie.

Standaardredeneringen om te checken of je het begrijpt:

(1) een auto van 1000 kg heeft een snelheid van 100 kmph. Bereken de kinetische energie.

(2) Je bevindt je op een andere planeet die een snelheid heeft van 100.000 kmph ten opzichte van de aarde. Bereken de kinetische energie van een auto van onderdeel (1) die op de aarde rijdt

(3) Welke referentie geldt (dus) voor kinetische energie (je mag niet meer praten over relativiteitstheorie tot je het antwoord op deze vraag begrijpt).

(4) Kan kinetische energie kleiner dan nul zijn?

(5) Je bevindt je op 5m onder zeeniveau. Bereken je potentiële energie of zwaarte energie (ten opzichte van het zeeniveau).

Gebruikersavatar
Berichten: 556

Re: Zijn energieniveau's relatief?

Oh Anton van U, doe me dat niet meer aan, want ik heb een hekel aan vraagstukjes, maar ik heb toch maar naar een uitleg gezocht. Ik hoop dat ik juist ben.

1) 100 000 Kgm/sec

2) Zie antwoord 1)

3) Van de oorspronkelijke of plaatselijke dynamiek

dus in dit geval de plaatselijke ruimtetijd van de aarde.

4) Neen want alles is altijd in beweging. Als iets ophoud te bewegen, houdt het op te bestaan.

5) De vraag is niet eenduidig gesteld. Gaat het wel of niet over drijfvermogen. In geval van drijfvermogen ondervindt een object meer druk, en weegt het object subjectief gezien minder. Er is echter geen objectief verschil

in potentiële energie, er is alleen maar een drukverschil.

Berichten: 1.617

Re: Zijn energieniveau's relatief?

1) dat is een impuls (als je een massa met een snelheid vermenigvuldigt), behalve dan dat je km/h nog zou moeten omrekenen in m/s want de eenheid klopt niet zo. Zoek eens onder kinetische energie, welke formule moet je toepassen en wat is de eenheid?

2) Nee want ik zit nu op een andere planeet die met 100.000 kmph van de aarde af beweegt. Wat is dan de snelheid van de auto (ten opzichte van mij - van wie anders; ik wil tenslotte de energie weten)

3) Wat houdt het begrip "oorspronkelijke dynamiek" in?

4) "Als iets ophoudt te bewegen houdt het op te bestaan." Wat bedoel je daarmee, kun je evt. een onverdachte bron aangeven die zoiets beweert? Voor fotonen is dit waar denk ik maar voor objecten met rustmassa zie ik het niet zo.

5) Bedoeld wordt: de potentiële energie op een stuk land dat 5m onder zeeniveau ligt, excuus voor de onduidelijkheid..

edit: dit is nogal off topic, kan misschien beter afgesplitst worden. Soms is het nodig om vast te stellen of we over dezelfde dingen praten en hetzelfde beeld hebben bij de basisconcepten.

Gebruikersavatar
Berichten: 556

Re: Zijn energieniveau's relatief?

Ik heb ondertussen gevonden dat kinetische energie = 1/2 mv² en zal u eerstdaags de oplossing bezorgen, en de andere antwoorden zal ik opnieuw bekijken. Sorry voor de impuls, maar als ik vraagstukken zie ben ik altijd van mijn stuk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Zijn energieniveau's relatief?

Opmerking moderator

Alle filosferende berichten over de Big Bang zijn off topic en daarom verwijderd. Graag weer on topic op een wetenschappelijke manier!

Reageer