Keuze van digitaal filter

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 10

Keuze van digitaal filter

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met de keuze van een digitaal filter om hoogfrequente ruis uit een digitaal signaal weg te filteren. Een belangrijke eis die ik aan mijn filter stel is dat er geen oscillaties in de stapresponsie mogen plaatsvinden. Ik gebruik hiervoor nu een voortschrijdend gemiddelde filter, maar zijn er ook andere/betere manieren om dit te doen?

Groeten,

Remco

Berichten: 77

Re: Keuze van digitaal filter

Een moving average filter is eenvoudig, fase-linear (dus een goede stapweergave) en ideaal on de SNR te verbeteren. Als dit filter voldoet zou ik dit zo houden.

Wat weet je overigens over dit signaal? (Bandbreedte, SNR, Spectrum). Een plaatje (SA, FFT, oscilloscoop) helpt ook.

Er bestaan inderdaad complexere technieken (complexe filters, spectrum verschuiving e.d.), de vraag is echter of het sop de kool waard is, en tenzij het de bedoeling is om DSP grondig onder de knie te krijgen denk ik niet dat je verder moet zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Keuze van digitaal filter

Filter design is nogal omslachtig. Als je MATLAB hebt, dan moet je eens 'fdatool' typen in het command venster. Daar kan je met een GUI filters specificeren en karakteristieken zoals het stapantwoord bekijken.

Berichten: 10

Re: Keuze van digitaal filter

Ik gebruik op dit moment de fda tool van matlab. Geen van de voorgeprogrameerde filters is helemaal oscillatie vrij. Ik heb gemerkt dat een voorschrijdend gemiddelde filter wel aan deze eis voldoet. Ik vraag me af of er ook een alternatief voor dit filter is.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Keuze van digitaal filter

Kijk eens naar dit document. Moving average heeft inderdaad geen oscillaties in de staprespons, maar de staprespons is ook wel enorm traag. De attenuatie in de rejection band is ook niet geweldig.

Filters als Butterworth en Chebychev oscilleren inderdaad een beetje, maar reageren wel veel sneller en hebben een strengere frequentiekarakteristiek.

Het komt er allemaal op neer wat je applicatie juist inhoudt. Als moving average goed werkt, ga dan daar gewoon voor.

(Ik verplaats ook even dit onderwerp naar Praktische en overige technische wetenschappen - algemeen, aangezien het niet zozeer om het programmeer aspect van het filter gaat.)

Berichten: 77

Re: Keuze van digitaal filter

Ik vraag me af of er ook een alternatief voor dit filter is.
Ja er zijn alternatieven om dit signaal op te poetsen. Misschien kan je ons vertellen wat voor een signaal dit eigenlijk is.

Berichten: 10

Re: Keuze van digitaal filter

Dank jullie wel voor de hulp, ik heb uiteindelijke gekozen voor een single point filter.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Keuze van digitaal filter

Je bedoelt wrs 'single pole', i.e. een IIR filter met een enkele pool?

Berichten: 10

Re: Keuze van digitaal filter

Oja, ik bedoel inderdaad een single pole

Reageer