Koude handen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Koude handen

De zomer komt alsmaar dichterbij, maar iedereen heeft wel al eens koude handen gehad. Als je je koude hand dan ergens tegen een ander lichaamsdeel houdt voelt je huid ook erg koud aan. Verre van die warme en comfortabele 36°C. Als je er naar kijkt is er buiten een beetje rode of blauwe kleur eigenlijk niks bijzonders aan te zien.

Niettegenstaande krijgen sommige mensen ook last van 'dode' vingers ook wel gekend als het fenomeen van Raynaud (zie onderstaande foto). Vaak is dat zelfs bij niet al te koude temperaturen.


Raynauld.jpg
Raynauld.jpg (16.02 KiB) 763 keer bekeken
Bron: Google
Nu vraag ik mij af, wat is fysiologisch het verschil tussen beide vormen van koud hebben? Waarschijnlijk heeft het met de doorbloeding van de perifere weefsels te maken, maar ik vraag me dan ook af of dat geen aanleiding geeft tot weefselschade.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 12.262

Re: Koude handen

Er is sowieso een fundamenteel verschil tussen 'koud zijn' en 'koud voelen'.

Het kan zijn dat je handen daadwerkelijk koud zijn, dus ook als koud aanvoelen als je ze tegen je bovenbeen oid aan legt.

Kou voelen is vaak vooral een kwestie van temperatuurverschil. Het bekende proefje waarbij je de ene hand in koud water houdt, de andere in warm water, en daarna beide in water met een temperatuur daartussen steekt. Voor de ene hand voelt dit koud aan, voor de andere warm.

De vraag of het schadelijk is voor de gezonheid is een lastige. An sich kunnen extremiteiten afkoelen tot ver onder de kerntemperatuur, zonder daar enige schade van te ondervinden. Dit zal gebeuren in een koud omgeving, maar ook als je bijv gaat zwemmen in water dat niet heel warm is (gewoon een zwembad op 21 graden oid).

Het echte gevaar zit hem denk ik in bevriezing waardoor weefsel onherstelbaar beschadigd raakt en mensen uiteindelijk soms vingers of tenen moeten missen. Uiteraard is het zo dat bij verminderde doorbloeding dit sneller zal optreden. Normaliter voelt het behoorlijk pijnlijk aan als je vingers dusdang koud worden dat je in de gevarenzone komt, maar ik kan me voorstellen dat bij lage doorbloeding die pijn minder is gezien je zenuwen ook hun zuurstof nodig hebben.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Koude handen

Bij normale koude handen is er een externe stimulus (vaak koude), maar ook sepsis of een verminderde effectief circulerend volume anderszins wat leidt tot perifere vasocontrictie.

Bij Raynaud is er vaak geen externe stimulus en is er overactiviteit van de sympaticus zonder dat daar reden voor is.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Koude handen

Interessant, die sympaticus! De oorzaak kan dus verschillend zijn, maar in beide gevallen wordt het gevolgd door vasoconstrictie.

Wat de weefselschade betreft zat ik eigenlijk meer te denken op vlak van zuurstof en nutriënten. Als de bloedstroom stopt(?) of sterk vermindert sterven je cellen toch uiteindelijk? Op Wikipedia las ik dat een eerstelijns behandeling bestaat uit vasodilaterende medicijnen en dat er enkel in héél extreme gevallen amputaties of operaties worden gedaan. Dit insinueert eigenlijk dat het niet zo erg is en dat er best voldoende transport van nutriënten mogelijk is om alles in leven te houden.

Ik ken geen patiënten met Raynaud, maar over welke tijdsperiode zijn de symptomen zichtbaar? Met andere woorden; hoelang blijft de bleke kleur aanwezig? Gaat dat over minuten of over verschillende uren? Als het over uren gaat moet dat toch complicaties met zich meebrengen?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Koude handen

Vaak gaat het slechts om minuten.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer