Verschalen van proeven

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 27

Verschalen van proeven

Beste forumleden,

Wellicht niet een veel voorkomend soort vraag Momenteel ben ik mij aan het inlezen als voorbereiding op een proef op vierzijdig vrij opgelegde platen (vierkant van vorm) belast door een gelijkmatig verdeelde belasting over de gehele plaat.

Het doel is hierbij wat te kunnen zeggen over grotere platen (prototype). Uitgaande van een plaat van 5400x5400x240 mm is de wapening bepaald. Waarbij staven rond 10 toegepast worden.

De proeven zullen echter niet op ware schaal uitgevoerd worden. Dit is vanwege de capaciteit/kosten niet mogelijk. Om die reden zullen de platen een afmeting krijgen van circa 0,9x0,9 m met een dikte van 40mm (schaal 1:6).

*) Is het gangbaar de wapening dan ook 1:6 te verschalen? Dus staven van 1,7mm toe te passen (volieregaas oid, zoals gebruikt in CUR 26B). "Normale" wapeningsstaven worden slechts tot circa 6 mm verkocht.

Nu vraag ik mij tevens af hoe, met behulp van de uitkomsten van de schaalproef, uitspraken gedaan kunnen worden over de oorspronkelijke plaat.

*) Hoe kunnen waardes als doorbuiging, scheurwijdte verschaald worden naar het prototype. Immers, een groter volume betekend een grotere kans op bezwijken en dus een kleinere sterkte (kleinere plaat=grotere sterkte). Kortom zijn er handleidingen voor schaalwetten, of voorbeelden?

Graag hoor ik van jullie.

Berichten: 863

Re: Verschalen van proeven

Wapeningstaal is leverbaar tot rond 4

Vergeet niet dat het bij wapening om de oppervlakte van de staven gaat niet om de diameter.

een rond 4 is ongeveer 1/6 van een rond 10

bovendien is het profiel op de staven belangrijk voor de aanhechting (slip tussen het staal en de beton)

40 mm lijkt mij erg dun is zou ten minste voor een cm of 7 gaan

De dikte van de plaat is niet 1:1 te verschalen met de overspanning een plaat met 1/6 van de dikte heeft veel minder dan 1/6 van de stijfheid van de dikste plaat

Over betonplaten en het berekenen daarvan is veel informatie beschikbaar ik raad je aan de proef eerst

even door te rekenen om tot een realistisch model te komen

volgens mij zijn er in de eurocode reeds normen beschikbaar hoe testen dienen te worden opgezet

maar echt bekend ben ik daar niet mee.

bedenk overigens ook dat bij een kleiner plaat minder herverdeling mogelijk is en onregelmatigheden dus grotere gevolgen hebben.

Reageer