Prangende vraag mbt omvang steekproef

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Prangende vraag mbt omvang steekproef

Beste statistici,

Ik heb een vraag waarop ik geen antwoord kan vinden in mijn statistiek boeken of op internet. Deze vraag luidt:

Hoe groot moet je steekproef zijn om een (enigszins acceptabel) representatief beeld van de samenstelling van je hele populatie te krijgen in de volgende situatie:

In een grote kist met appels zitten 1000 appels, deze zijn rot of niet rot.

Vraag 1:

-Hoeveel appels moet ik trekken; 1 per keer, blind, zonder terugleggen, en compleet random om een (enigszins acceptabel) representatief beeld te krijgen van de verhouding rotte/niet rotte appels?

Vraag 2:

-Stel ik trek random 5 appels, hoeveel (%) zekerheid geeft mij de samenstelling van deze steekproef over de samenstelling van de hele kist met duizend appels?

Hoe bereken je dit en eventueel, wat is de naam van deze methode?

Alvast bedankt voor jullie reactie, ik kijk uit naar jullie berekening!

Hugo.

Berichten: 7.068

Re: Prangende vraag mbt omvang steekproef

Wat is een enigzins acceptabel representatief beeld?

Berichten: 2

Re: Prangende vraag mbt omvang steekproef

Ik weet niet hoe daar een percentage op te plakken, vandaar dat ik het "enigszins acceptabel representatief" noem. Ik kan het niet duidelijker omschrijven, ik wil weten wat de verhouding rot/niet-rot in de populatie is, te bepalen met een steekproef. Hoe groot moet mijn steekproef dan zijn? Met hoeveel procent zekerheid kun je een uitspraak doen over de verhouding in de populatie als je 100 appels neemt, 5 appels, 250 appels, n appels? En is er zoiets als bijvoorbeeld een 95% interval mogelijk in deze situatie?

Reageer