Publiek Private Samenwerking en art. 2:4 Awb

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 4

Publiek Private Samenwerking en art. 2:4 Awb

Beste mensen, 
 
Ik volg sinds kort de vakken bouwrecht en staats- en bestuursrecht. Met bouwrecht kom ik aanraking met publiek private samenwerking en bij staats- en bestuursrecht kom ik weer in aanraking met het beginsel in artikel 2:4 Awb. 
 
Voorbeeld casus:
Een gemeente spreekt af met een projectontwikkelaar om een nieuw bestemmingsplan aan te nemen waarop tal van nieuwe woningen zullen worden gebouwd(hier is niets mis mee). Hoe kan het dat een gemeente zich tegenover diezelfde projectontwikkelaar verplicht, om zich tot het uiterste inspannen om ervoor te zorgen dat eventuele beroepschriften tegen het bestemmingsplan ongegrond zullen worden verklaard.
 
Het is toch duidelijk dat de gemeente door die overeenkomst met de projectontwikkelaar vooringenomen is? Waarom mag dit dan toch?
 
Artikel 2:4
  • 1.Het bestuursorgaan vervult zijn taak zonder vooringenomenheid.
  • 2.Het bestuursorgaan waakt ertegen dat tot het bestuursorgaan behorende of daarvoor werkzame personen die een persoonlijk belang bij een besluit hebben, de besluitvorming beïnvloeden.
 
 
Met vriendelijke groet, 
 
FartHoven

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Publiek Private Samenwerking en art. 2:4 Awb

Is dit Belgisch of Nederlands recht?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 4

Re: Publiek Private Samenwerking en art. 2:4 Awb

Vreemd, ik weet toch zeker dat ik NL Recht had geselecteerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Publiek Private Samenwerking en art. 2:4 Awb

Dat heb je ook, echter wordt dat niet in dit topic getoond (wel in de lijst met topics). Ik zal het in de bugtracker melden.
(ik heb verder overigens niets toe te voegen aan de inhoud van dit topic)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer