[scheikunde] Organisch 1; Syntheseroute

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Organisch 1; Syntheseroute

Hoi,
 
Ik ben hard bezig om Organisch een beetje onder de knie te krijgen, maar tast te regelmatig in het duister. Ik heb wel een collega die mij helpen kan, maar die kiest telkens oplossingen die ik (nog) niet gehad heb volgens McMurry 
H11 (Sn1, Sn2, E1, E2 en E1cb)
H15 (Benzeen en aromaticiteit)
H16 (chemie van Benzeen, electrofiele substitutie, halogenering, Friedel Craft, )
H17 (alcoholen en fenolen, vanuit carbonyl reduceren, reactie met Grignard, conversie naar halides/tosylaten, dehydratatie naar alkeen, ester ervan maken, oxidaties, bescherming met TMSCl,  reactie fenolen, quinones)
H18 (ethers en epoxiden; thiolen en sulfiden, Williamson ether maken, met zuur breken van een ether, claisen hervorming, ring-opening epoxide met zuur en base, crown-ethers,)
Stof ervoor wordt volgens mij een beetje bekend verondersteld, maar deze vraag komt uit het open-boek-gedeelte....... ;)
 
Nu de vraag.
Vraagje wetenschapsforum.jpg
Vraagje wetenschapsforum.jpg (70.11 KiB) 334 keer bekeken
 
Ik heb wel iets bedacht, maar kom er maar niet achter hoe ik een deel met die aldehyde erop krijg.
1Ik zou acyleren volgens FC met bv propeen (mag dat, met een alkeen???, of kan dit met een alcohol?). Dit zorgt ervoor dat de ring gedeactiveerd wordt.
2 Dan reduceren met H2, PdC. Dus dan heb ik er propeen aan zitten.
3 Dan op de additie water aan de dubbele binding. Deze komt dan op de C2. Dan oxideren tot aldehyde??
 
4 Daarna broom erop en FeBr3 en Br2.
 
Mijn grootste probleem is dus hoe ik die keten met die aldehyde erop krijg. Want ik denk te weten dat ik geen FC uit mag voeren met een alcohol of alkeen.
 
Alvast dank,
 
Wdeb
 
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Organisch 1; Syntheseroute

Enkele foutjes. Het aldehydedeel is een C2 segment, geen C3 (propyl) segment. En nee, vinylchloride (ethenylchloride) kun je er niet aan friedelcraften.
 
Zou je iets kunnen bedenken met friedelcraft als ik je verklap dat een mogelijk tussenproduct tolueen is? En als je dummygroepen (sulfonyl) hebt gehad m.b.t. benzeenreacties wordt het helemaal makkelijk. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Organisch 1; Syntheseroute

Nee, niet echt. Ik kreeg al eerder een tip die volgens mij dezelfde richting op gaat.
 
1. Dus iets met een FC-acylering met HCOCl, dan reduceren tot tolueen.
2. Dan was het voorstel van die collega van mij om er CO2 op te zetten, "want dat doe je altijd bij een ketenverlenging van één" en dat ook weer reduceren. Maar ik zie niet in hoe dat dan gaat met het CO2. En ik heb dat volgens mij (nog) niet gehad. 
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Organisch 1; Syntheseroute

Ik zou voor methyljodide gaan en dat erop friedelcraften. Dan heb je tolueen. Ken jij een reactie om van tolueen een gringard-reagens te maken? CO2 is overigens een mooi diketon, vind je niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Organisch 1; Syntheseroute

He bah, nee. Dan moet ik eerst een broom plaatsen op die tolueen??? Dan ja.
 
1. Dus eerst FC met methyljodie (maar dan krijg je dor activering van de ring toch ook o,p di en trisubstituenten? Vandaar mijn keus voor acylering) . Dan heb je tolueen.
2. NBR en Br2 om op de eerste (en in dit geval enige) benzyllische C een Broom te plaatsen.
3. Dan met magnesium mengen en er een Gringnard van maken.
4. Laten aanvallen op methanal. Dan heb ik een secundaire OH op de plek waar ik een aldehyde wil.
5. Oxideren met PCC? Maar dan krijg ik een keton, geen aldehyde?
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Organisch 1; Syntheseroute

Die OH is gewoon primair hoor, teken maar uit. De mogelijkheid tot meerdere substituties bestaat inderdaad. Jouw manier om dat tegen te gaan is goed.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Organisch 1; Syntheseroute

1. Dus iets met een FC-acylering met HCOCl, dan reduceren tot tolueen.
2. NBR en Br2 om op de eerste (en in dit geval enige) benzyllische C een Broom te plaatsen.
3. Dan met magnesium mengen en er een Gringnard van maken.
4. Laten aanvallen op methanal.
5. Oxideren met PCC?
 
Hier ga ik een nachtje over slapen. Morgenochtend ga ik hem uit tekenen en dan eens verder denken.
 
Alvast bedankt.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Organisch 1; Syntheseroute

Ik zie niet zo goed in waarom iemand, via een FC-reactie nog wel, tolueen zou proberen te maken uit benzeen. Dat is net zoiets als lood proberen te maken uit goud, want benzeen is een stuk duurder dan tolueen.
 
Industrieel wordt benzeen geproduceerd uit tolueen...
 
De gesuggereerde reactie is ook niet zo zinvol aangezien formylchloride onstabiel is. Je moet naar allerlei extreme omstandigheden om het in situ te maken en dan, dan heb je benzaldehyde. Waarom zou je dat reduceren tot tolueen als je er toch een bromide van wil maken? Reduceer het dan tot benzyl alcohol...
 
Maar het is allemaal ontzettend onnodig.
 
Er moet een C2-fragment op. Bovendien zie je op het 2e atoom van dat C2-fragment een O-atoom zitten. Dit schreeuwt om 1 type reactie, die je an het lijstje te zien in hoofdstuk 17 hebt gehad.
 
Heb je die reactie te pakken, dan is de rest van de route kinderspel.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Organisch 1; Syntheseroute

Tsja, en die zie ik niet. In H17 heb ik dus maar nogmaals gezocht en volgens mij kom ik dan toch weer bij de Grignard terecht. Die kan C-tjes toevoegen, maar weer absoluut niet met een O-groep erin...??
 
Of zal ik het dan via een ester moeten doen? Ik hou iedere keer een OH over op de alfa-C, maar niet op de Beta. Ik zie ook nergens in mijn boek hoe ik een O op een keten moet krijgen, zonder de Alfa-C te gebruiken.
 
Ik moet toegeven: Afgelopen weekend had ik even het idee dat ik het allemaal wel door kreeg. Morgen een tentamen en nu zie ik niks meer. AAAHHHHHH.
 
Welke soort reactie moet ik naar zoeken? Iets meer licht in de duisternis lijkt mij noodzakelijk.
 
Alvast dank,
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Organisch 1; Syntheseroute

Ik heb iets gevonden (ga dit gewoon even als spuien gebruiken).
Vraagje wetenschapsforum 2.jpg
Vraagje wetenschapsforum 2.jpg (20.37 KiB) 336 keer bekeken
 
1. Dus dan moet ik er toch eerst tolueen van maken (FC-alkylering, maar meerdere plekken dan).
2. En dan weer met NBR en Br2.
3. Dan Mg erbij
4. Voegen bij methanal.
5. Reduceren met LiAlH4
 
Maar dan heb ik nog niet "die ene reactie"...
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Organisch 1; Syntheseroute

Een goede stelregel is om een synthese in zo min mogelijk stappen te laten verlopen. Dat betekent dat je moet voorkomen dat je steeds 1 C-atoom per keer op het molecuul plakt, maar dat je op zoek moet naar mogelijkheden om hele fragmenten ineens te koppelen. Vandaar de opmerking over "C2 fragment".
 
De reactie die je nodig hebt is inderdaad een Grignard-reactie, maar een waarbij je geen gebruik maakt van een carbonylgroep.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Organisch 1; Syntheseroute

Ach ja, stom, nu weet ik ook waar je het over hebt :P

Berichten: 22

Re: Organisch 1; Syntheseroute

Goed, dat geeft al duidelijkheid over de tweede oefening:
ScreenHunter_201 Apr. 08 20.41.jpg
ScreenHunter_201 Apr. 08 20.41.jpg (8.3 KiB) 333 keer bekeken
 
Opgave 1 is daarmee nog steeds niet opgelost... 

 
De kritische massa van Neptunus bedraagt 60 kg - ik weeg 80 kg

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Organisch 1; Syntheseroute

Verrek. Epoxiden staan inderdaad in H18, maar ik weet waar java nu die opgave vandaan haalt??
 
Even kijken of ik er nu uit kom.
1. Broom substitueren op benzeen met Br2, FeBr3. Broom is een deactivator, dus ik mag er vanuit gaan dat dit maar 1 keer plaats vindt. Of kan ik beter Cl2, FeCl3 gebruiken?
2. Magnesium toevoegen zodat een Grignard ontstaat.
3. Gringnard laten plaats vinden met ethyleenoxide.
4. Oxideren met PCC in dichloormethaan
5. Bromeren met Br2, FeBr3
Dan zou ik er moeten zijn....
 
Hoe komt het dat als ik het nu bekijk ik heel veel logisch vind, maar tijdens het maken van het oefententamen ik kop-noch-staart zie?
 
Bijvraag: Is er nog een andere methode om een lange zijketen erop te plaatsen en dan verderweg dan de alfa-C-atoom er nog wat anders op te zetten? Dus een alcohol op de vijfde C oid? Met mijn kennis.....
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Organisch 1; Syntheseroute

Verrek. Epoxiden staan inderdaad in H18, maar ik weet waar java nu die opgave vandaan haalt??
 
Dat zal een misverstand zijn vanwege de door elkaar lopende uitwerkingen waar reacties aan tolueen stonden beschreven.
 
Hoe komt het dat als ik het nu bekijk ik heel veel logisch vind, maar tijdens het maken van het oefententamen ik kop-noch-staart zie?
 
Omdat je al wel de kennis hebt om organisch chemische reacties te begrijpen maar nog niet voldoende ervaring hebt om deze allemaal zomaar uit je hoofd toe te passen. Maar anders gesteld: stap 1 heb je al gezet, stap 2 is een kwestie van veel oefenen, en daar ben je nu mee bezig.
Bijvraag: Is er nog een andere methode om een lange zijketen erop te plaatsen en dan verderweg dan de alfa-C-atoom er nog wat anders op te zetten? Dus een alcohol op de vijfde C oid? Met mijn kennis.....
Ja hoor, dat kan op verschillende manieren. Misschien niet met de precieze kennis die je nu hebt, maar laten we naar een paar voorbeelden kijken.

Laten we allereerst naar de Grignard-reactie met het epoxide kijken. Het algemene beeld hier is dat een bepaalde reactie op een zodanige manier wordt gebruikt dat er een ring door wordt geopend. Het leuke van zo'n ring-opening is dat het altijd leidt tot een keten met 2 reactieve (of in ieder geval functionele) uiteindes. Je kunt een ring-opening dus gebruiken om ergens een keten op te zetten (met het ene uiteinde) en nog een een functionele groep een X aantal posities verderop.

Op een vergelijkbare manier kun je een FC-reactie uitvoeren met barnsteenzuuranhydride. Dit leidt tot een C4-keten op een aromatische ring met op het uiteinde een zuurgroep.

Ook valt te denken aan ring-openingen van lactonen zoals caprolacton of lactide.

Ook grotere ringen kun je openbreken en op die manier in 1 stap een keten met een functionele groep hier of daar introduceren. Maar een beetje ringspanning is wel nodig om een reactie efficiënt te laten verlopen.

Een wat meer algemene manier is om eerst de fragmenten te synthetiseren met de gewenste functionele groepen erop, en deze daarna via een geschikte reactie te koppelen. Vaak moet dit gepaard gaan met tijdelijk beschermen van functionele groepen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer