Vraag over microscopen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Vraag over microscopen

Hallo,

 

Vorig jaar heb ik in Los Angeles het Museum of Jurassic Technology bezocht.

Daar waren sculptuurtjes te zien van Hagop Sandaldjian, die hij in het oog van een naald maakt. Sommige zijn maar een paar millimeter hoog.

Onlangs heb zelf ontzettend kleine sculptuurtjes laten maken (1 mm hoog) en die wil ik op dezelfde wijze als Sandaldjian presenteren. Hier drie foto's van de museuminstallatie in LA :

Afbeelding

Afbeelding

 
Afbeelding

 

Mijn probleem is dat ik niet weet wat voor microscoop ik moet gebruiken om het sculptuurtje uit te vergroten. Alle microsopen die ik tegenkom zijn met verwisselbare objectieven, terwijl op de foto's in LA geen objectief te bekennen is. Daarbovenop is deze microscoop erg kort. Zoals ik me herinner nog geen 5 cm.

Kan iemand me verder helpen? Ook met waar ik zoiets zou kunnen aanschaffen?

 

Alvast bedankt,

 

Feiko Beckers

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Vraag over microscopen

Hij gebruikt waarschijnlijk een oogloupe. klik

Loupes met 10x vergroting worden op ongeveer 2,5 cm van het object gehouden, wat overeen lijkt te komen met de afstand op jouw foto.

Professionele(en veel duurdere) loupe's zijn er ook, zoals hier waar er ook loupe's met zoomfunctie te vinden zijn die tot 20x gaan, zoals deze:
image_2505.jpg
image_2505.jpg (20.43 KiB) 435 keer bekeken

Berichten: 3

Re: Vraag over microscopen

Heel erg bedankt, Michel. Ook voor de links.
 
Is het overigens zo dat de afstand tussen lens en object lineair is? Hoe sterker de lens, hoe kleiner de afstand tussen object en lens. Dus bij een len met een vergroting van 20x moet een object op 1,25 cm worden gehouden bijvoorbeeld? Of werkt het zo niet?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Vraag over microscopen

In het algemeen geldt bij een oogloupe wel dat hoe sterker de vergrotingsfactor is, hoe dichter bij het object moet staan.
Maar een lineaire relatie is er niet direct. Een en andere hangt af van de inwendige opbouw en afmetingen van de oogloupe.
Bij een goede zoomloupe kan het zelfs zo zijn dat de afstand tot het object niet afhankelijk is dan de vergrotingsfactor.

Reageer