[biologie] Calorieën in noten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 12

Calorie

Hallo allemaal,

ik ben bezig met een biologie opdracht, maar ik kom er even niet uit.

De opdracht is als volgt

bepaal het aantal calorieën in verschillende soorten noten.

We hebben dit met een proef gedaan, door gewogen stukjes noot te verbranden en daarmee een bekende hoeveelheid water te verwarmen.

de gegevens zijn als volgt:
                        begintemp. (˚C)   gewicht (g)   water (ml)     eindtemp.(˚C)       DT (˚C)

​
walnoot        20                                 0,35               50                              32                       12

​amandel       22                                 0,36               50                              36                       14

​pinda             16                                 0,28               50                              32                       16

​cashewnoot19                                 0,13               50                             26,5                    7,5

​hazelnoot    16                                 0,59               48                              41                       25
 
1 calorie is de hoeveelheid energie die nodig is om 1 gr water 1 graad Celcius te verwarmen.

​nu heb ik het volgende berekend, maar ik denk dat het niet klopt:

â€

â€Water (gr)      DT (˚C)   gram water/ verhoging van 1˚C        Energie geleverd door (gram/noot)
50                             12                                     4,17                                    0,35 gr      Walnoot            
​50                      14                                     3,57                                    0,36 gr      Amandel
50                             16                                      3,13                                     1,29 gr     Pinda
50                            7,5                                     6,67                                     0,13 gr     Cashewnoot
48                            25                                        1,92                                  0,59 gr        Hazelnoot
 
Noot                  Gram              Calorieën        Calorieën per gram
Walnoot          0,35 gr                    0,24                11,91
Amandel         0,36 gr                    0,28                 9,92
Pinda              1,29 gr                    0,32                 2,43
Cashewnoot   0,13 gr                    0,15               51,31
Hazelnoot       0,59 gr                     0,52                 3,25
ik vind de uitkomst nogal vreemd, omdat de resultaten wel erg uiteen lopen, maar ik weet niet hoe ik het anders zou moeten berekenen,

ik ben het niet echt gewend om met calorieën te werken, daar zal het wel door komen.

Heeft iemand hier verstand van calorieën? Het zou echt geweldig zijn als iemand me zou kunnen helpen.
Alvast bedankt voor de moeite. 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Calorie

Begin hier eens mee:
 
Om 1 gram water 1 graad in temperatuur te doen stijgen is 1 cal aan warmte nodig.
 
Om 50 gram water 1 graad in temperatuur te doen stijgen is ............. cal aan warmte nodig.
 
Om 50 gram water 12 graden  in temperatuur te doen stijgen is ............ cal aan warmte nodig.

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: Calorie

Om 1 gram water 1 graad in temperatuur te doen stijgen is 1 cal aan warmte nodig.
 
Om 50 gram water 1 graad in temperatuur te doen stijgen is 50 cal aan warmte nodig?
 
Om 50 gram water 12 graden  in temperatuur te doen stijgen is 600 cal aan warmte nodig?

klopt dat?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Calorie

Ja, dat klopt.

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: Calorie

Ow, wat dom van me, ik zat me gewoon blind te staren op die calorieën, dan weer dacht ik :

 1 calorie per gram per graden Celsius dus 2 calorieën per 2 gram, en dan weer dacht ik, dat het dan per 2 graden was...

Nou ja, nu klopt het in elk geval. Ontzettend bedankt!

Reageer