wat is de bilanwet/balanswet?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 18

wat is de bilanwet/balanswet?

Ik heb onlangs een paar lessen gemist van het vak op de vub, 'golven en EM', nu het vakantie is ben ik dit aan het bijwerken. Ik ben iets tegengekomen dat ik niet helemaal begrijp. In de slides spreekt men ineens over volgende vergelijking: Afbeelding
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (11.33 KiB) 567 keer bekeken
Er staat dat dit de universele vorm is van de 'bilanvergelijking'. Het linkerlid is de verandering van de dichtheid van een fysische grootheid in de tijd. J is de stroomdichtheid van die grootheid. Heeft deze vergelijking een andere naam want ik vind hier niets van op google?
 

Opmerking moderator

TIP: afbeeldingen gehost op externe filehosts hebben de neiging over enige tijd ontoegankelijk te worden, wat de waarde van een topic voor de toekomst ernstig aantast.
We willen iedereen dan ook vriendelijk verzoeken om verklarende afbeeldingen rechtstreeks als bijlage in het bericht in te voegen. Dat is trouwens niet meer werk dan uploaden naar tinypic of imageshack etc. Een eenvoudige handleiding daarvoor is beschikbaar.

Berichten: 1.617

Re: wat is de bilanwet/balanswet?

dit lijkt op de wet van behoud van lading. Even afgezien van de bronterm is de integraalvorm: de verandering van lading per tijdseenheid binnen een gesloten oppervlak (een gesloten oppervlak begrenst een volume in de ruimte) is gelijk aan de oppervlakte integraal van het inproduct van stroomdichtheid en de normaal over het oppervlak. De bronterm lijkt op de creatie van lading binnen het volume, ik kan me hier niet zoveel bij voorstellen.
 
Komt neer op: de lading die per seconde in een volume V er bij komt is de lading die door het grensvlak in stroomt - de lading die er door het grensvlak uit stroomt + de lading die er per seconde bij komt.

Berichten: 18

Re: wat is de bilanwet/balanswet?

Bedankt om te antwoorden, ik heb gevonden dat dit ook wel de continuïteitsvergelijking wordt genoemd. De dichtheid van een grootheid in een punt kan enkel veranderen als er iets in of uit het punt vloeit, of als in dat punt een 'bron' of 'afvoer' aanwezig is. de bron/afvoer is in het geval van ladingen = 0 want ladingen kunnen niet zomaar uit het niets worden gemaakt of vernietigd onder 'klassieke' omstandigheden.

Reageer