[natuurkunde] massa N2

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 927

massa N2

   Vloeibare stikstof bevindt zich bij -196°C (kookpunt) in een geïsoleerd vat (Dewar-   vat). Men gooit er een blokje koper in, massa 20.0 g, van 20 °C. Welke massa N2 zal     er verdampt zijn? De soortelijke verdampingswarmte van N2 bedraagt 200 10³ J/kg. 
          
<i>dit is wat ik allemaal heb ingevuld en heb geprobeerd:</i>
 
<i>QN2 + Qcu = 0</i>

CN2*mN2*T + Ccu*mcu*T = 0
1039J/kgK*(-196graden)*m + 386*0,02kg *293 K = 0
m = 1,1*10^-2 kg
 
bij dit vraagtukje is Cn2 en Ccu niet gegeven, en ik veronderstel dat je dit moet weten denk ik, dus heb ik die opgezocht in mijn tabel. (en die waren dus voor Cn2 = 1039 en Ccu = 386)
 
wat is het foutje want  uitkomst moet zijn : m=7.3g aub?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: massa N2

Ondanks dat ik ook niet op 7,3g uit kom, zal ik je wel een aantal aanwijzingen kunnen geven bij wat er niet helemaal goed gaat in je berekening.
 
Dit ga ik doen met enkele vragen:
-Waarom denk je dat je de soortelijke verdampingswarmte van stikstof gekregen hebt?
-Hoe warm is het blokje Cu achteraf, vermoed je? Ga uit van meer dan voldoende stikstof, want dat vermeld de vraag niet expliciet.
-de T in je formules is niet een juiste notatie. Welke soort T hoort wel in dit soort warmte-berekeningsformules?
-De soortelijke warmte van koper heb je inderdaad nodig volgens mij, maar waarom vermeld je hem zonder eenheid? Dat maakt het er niet duidelijker op.
 
En nu? Wat denk je nu dat de juiste berekening zal zijn?
 
Wdeb
PS. Ik kom op 8,3 g....
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 927

Re: massa N2


<i>QN2 + Qcu = 0</i>

mN2*T + Ccu*mcu*T = 0
mN2*-469K + 386J/kgK *0,02kg *293 K = 0
m = 4,8 kg
 
zo ik hier al proberen een beetje te verbeteren.. maar wat heb ik nu nog fout gedaan aub?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: massa N2

Waarom stop je eigenlijk de temperatuur van stikstof in de warmtefromule van stikstof? Zie jij een temperatuur in de eenheid van verdampingswarmte staan?
 
Je fout is wederom een formule invullen zonder te snappen wat de getalletjes betekenen. Ja daar blijf ik op hameren :)
 
Dus wat gebeurt er in dit proces op het moment dat je dat stukje koper in de stikstof flikkert? Geen getallen nu, alleen beschrijven. Misschien dat je dan ook meteen doorhebt waar je de fout ingaat.

Berichten: 927

Re: massa N2

273 K + x aantal graden --> hier dus -196 graden + 273K = 77 K   (had min vergeten )
 
 

<i>QN2+ QN2 + Qcu = 0</i>

Lv*m + Cmt + Ccu*mcu*T = 0
200000J/kg*mN2 + 77K * 1039J/kgK*mN2 + 386J/kgK *0,02kg *293 K = 0
m = 8,08*10^-3 g = 8,1 kg
is er nog iets fout dat ik niet uitkom op 7,3 g aub?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: massa N2

Zucht, natuurlijk is 8.1 milligram ineens gelijk aan 8.1 kg. CONTROLEER JE GETALLEN EENS. De zin om te helpen gaat op deze manier echt over. (Ik geef je overigens even mee dat het mijn thermodynamica ook de nodige moeite heeft gekost me dit soort zaken bij te brengen/erin te rammen, mocht dat je beter voelen.)
 
77 K klopt. Ik vind het ook schitterend dat je netjes eenheden erbij gebruikt, dat maakt het geheel heel simpel te volgen. Ik leer je zometeen weer iets op basis van dat.
 
Lees voor het gemak ook eens de hele post van iemand ipv alleen te reageren op het eerste deel.
 
 
Dus nogmaals: wat gebeurt er in dit proces op het moment dat je dat stukje koper in de stikstof flikkert? Geen getallen nu, alleen beschrijven. Wat je hierbij even moet weten is dat tijdens de proef de stikstof op de verdampingstemperatuur van 77K blijft.

Berichten: 927

Re: massa N2

koper gaat verdampen (vloeibaar --> damp)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: massa N2

Koper (een metaal) verdampt bij 77K? Ik hoop dat je stikstof bedoelt daar. Nu wat vraagjes:
 
Wat gebeurt er daadwerkelijk met het koper? Blijft dat 293K denk je?
Stel nu dat er na dit proces nog steeds vloeibaar stikstof over is. Is er wat veranderd aan de temperatuur van die stikstof?

Berichten: 927

Re: massa N2

- koper gaat vloeibaar worden?
- ja, ik denk wel dat het een beetje veranderd is. 

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: massa N2

Ah, dus koper smelt volgens jou bij een temperatuur waarbij zo ongeveer alle vloeistoffen op aarde keihard gestold zijn?
Verandert de temperatuur van een vloeistof als deze kookt?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: massa N2

koper vloeibaar worden bij -196°C??  :shock: . 
 
Misschien iets minder vreemd:
we hebben een geïsoleerde pan water van 100°C (precies op zijn kookpunt dus)
we gooien daar een blokje ijzer in van 400°C 
 
what happens? beschrijf in woorden. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 927

Re: massa N2

het ijzer dat warmer is, verlaagt tot en met het kookpunt 100 graden.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: massa N2

Juist. Hoe zou je dat nu in formulevorm zetten?

Berichten: 927

Re: massa N2

Q = Ls*m ? ik weet het eigenlijk niet zo goed welke het hier jusit is.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: massa N2

Dat is inderdaad de formule die de verdamping van de stikstof beschrijft. Maar er gebeurt ook wat met het koper. Dat koelt namelijk af, ik hoop dat je dat nu in de gaten hebt. Analoog aan het voorbeeld van Jan koelt dit koper dus af van 293K naar 77K. Hoe zou je dat laatste in formulevorm kunnen zetten? Je hebt al een massa (0.02 kg) en de goede soortelijke warmte (386 J/kgK) te pakken.

Reageer