[Natuurkunde] Centrale as van een stelsel glijdende vectoren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2.589

[Natuurkunde] Centrale as van een stelsel glijdende vectoren

Hallo,

Ik mijn boek verteld men mij het volgende: " Men vraagt zich af of er in de ruimte punten Q bestaan, zodat het totaal moment evenwijdig is met de resultante maw Cq evenwijdig is met R"

Wat is dit voor zever je totaal moment ligt toch nooit evenwijdig het staat er toch altijd onder een hoek van negentig graden op of niet?

Wie kan mij hier mee helpen? Groeten. Dank bij voorbaat.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [Natuurkunde] Centrale as van een stelsel glijdende vectoren

Wat is de opgave?

Berichten: 2.589

Re: [Natuurkunde] Centrale as van een stelsel glijdende vectoren

Men begint een nieuwe paragraaf en geeft die zin dan als inleiding

Code: Selecteer alles

 " Men vraagt zich af of er in de ruimte punten Q bestaan, zodat het totaal moment evenwijdig is met de resultante maw Cq evenwijdig is met R"
maar ik versta deze uitspraak niet. om de eenvoudige reden dat een totaal moment altijd loodecht staat op je vlak.

Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Natuurkunde] Centrale as van een stelsel glijdende vectoren

Dat is geen onzin, dat is de centrale as van je stelsel glijdende vectoren.

Berichten: 2.589

Re: [Natuurkunde] Centrale as van een stelsel glijdende vectoren

Het zal wel geen onzin zijn maar ik begrijp het niet je vector van het moment staat toch loodrecht op de resultante of niet? wat bedoelt men dan met die zin het moment evenwijdig met de resultante?

Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Natuurkunde] Centrale as van een stelsel glijdende vectoren

Het totaal moment kan je bepalen in een punt. Verder gaat het hier niet om één vector, maar om een stelsel vectoren. Je zoekt de meetkundige plaats van alle punten Q waarvoor het totaal moment ten opzichte van Q evenwijdig is met de resultante van je volledig stelsel glijdende vectoren. Dat geeft een rechte en is de centrale as.

Berichten: 2.589

Re: [Natuurkunde] Centrale as van een stelsel glijdende vectoren

moet ik dat dan zo interpreteren?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Natuurkunde] Centrale as van een stelsel glijdende vectoren

Ik begrijp je tekening niet goed maar in de cursus van Lefeber staat toch wel een tekening?

Berichten: 2.589

Re: [Natuurkunde] Centrale as van een stelsel glijdende vectoren

Nog niet opgemerkt die tekening

maar wat ik wil bedoelen met die tekening is het volgende stel je voor je hebt een vlak met daarin de resultante dit is een samenvoeging vaan alle krachten op dat vlak staat nu een totaal moment dit laat ik aangrijpen op het uiteinde van de resultante maar die vector (het totaal moment) is overal verschillend maw ik heb er eentje getekend met daarbij hij is die weer wat anders dus daar is die anders.

Nu wij zijn op zoek naar een rechte waarop altijd die momenten aanelkaar evenwijdig zijn dit is de centrale as en daarop zal mijn totaal moments vector altijd evenwijdig zijn aan elkaar maw als ik mijn punt laat varieren op die centrale as dan zal de hoek met mijn vlak niet veranderen.

Ik denk dat ik die zin zo moet interpreteren klopt dat? Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Natuurkunde] Centrale as van een stelsel glijdende vectoren

Ik vrees dat je me bent kwijtgeraakt ergens onderweg in je uitleg...

"Al die momenten"? Het betreft het totaal moment, tov een punt.

Reageer