wordt het heelal ook zwaarder

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 336

wordt het heelal ook zwaarder

het heelal is in expansie, maar wordt het ook zwaarder er is de "donkere materie" die voor extra zwaartekracht zorgt  
 
het "gewicht" van het heelal is dan ongeveer bekend
komt er dan meer van deze massa bij? zoniet, ligt de massa van het heelal vast en wanneer was dat dan?
 
ik heb dit onderwerp op google opgezocht maar heb niets gevonden
one day you will know

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: wordt het heelal ook zwaarder

Gewicht is een kracht.
Als het heelal zwaarder wordt, dan moet het hele heelal een (gravitatie)kracht uitoefenen, op iets.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: wordt het heelal ook zwaarder

Voor zover we weten kan het heelal oneindig groot zijn. Het lijkt mij dan ook niet zinvol om het hele heelal een massa toe te schrijven. Een massadichtheid daarentegen lijkt mij wel mogelijk.
 
EDIT:

Kijk hier eens: http://people.cs.umass.edu/~immerman/stanford/universe.html
Let wel dat men hier over het waarneembaar universum (dus niet het volledige universum) spreekt wanneer men 'de totale massa' vermeldt.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: wordt het heelal ook zwaarder

de totale massa van het universum is bekend, dan veronderstel ik dat de massa/energie al vast lag een fractie van een seconde na de big bang
one day you will know

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: wordt het heelal ook zwaarder

megabon schreef: de totale massa van het universum is bekend.
Waar haal je dit vandaan? De totale massa van het universum is niet bekend. Zoals ik al eerder aangaf kan het universum voor zover we weten oneindig groot zijn. De totale massa van het waarneembare universum is daarentegen wél bekend. Het waarneembaar universum blijft constant groeien en zo dus ook de massa erin.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: wordt het heelal ook zwaarder

bij de link die je gaf geven ze  het aantal atomen die er aanwezig zouden zijn in het universum een getal met 79 nullen
one day you will know

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: wordt het heelal ook zwaarder

Inderdaad maar dat ging over het waarneembaar universum (visible universe)...
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Reageer