[natuurkunde] vermogen lichaam, ijsje

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 927

vermogen lichaam, ijsje

Een jongen eet in 5.0 minuten een ijsje van 200 g en 0.0°C. Wat is het vermogen dat zijn lichaam moet leveren om dit ijsje onmiddellijk te laten smelten en op te warmen tot lichaamstemperatuur (37 °C)?
 
* Q = Qijs  + Qsmelten + Qijsopwarmen 
     = 0,2kg*2200*0 + 355000*0,2kg + 2200J/kgK*0,2kg * (37-0)
     = 8,3*10^4 J
 
* P = Q /t = 8,3*10^4 / 300 s = 277,6 W
 
Kan iemand verbeteren aub, het antwoord moet P = 327 W zijn ... ? 

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: vermogen lichaam, ijsje

Je gebruikt de verkeerde waarde als soortgelijke warmte voor water. 2200J is veel te laag. Kijk nog eens in je tabel, je hebt waarschijnlijk die van ijs (water (vast)) i.p.v. water (vloeibaar) genomen.
 
Voor de rest is de methode juist.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Berichten: 3

Re: vermogen lichaam, ijsje

In formules gebruik je altijd KELVIN, nooit graden. Over de soortelijke warmte kan ik geen uitspraak doen(bij water is die 4180), maar die 0 bij qijs en en de temp bij qijsopwarmen is harstikke fout. Kelvin is dacht ik graden+273.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: vermogen lichaam, ijsje

Shurikan schreef: In formules gebruik je altijd KELVIN, nooit graden. Over de soortelijke warmte kan ik geen uitspraak doen(bij water is die 4180), maar die 0 bij qijs en en de temp bij qijsopwarmen is harstikke fout. Kelvin is dacht ik graden+273.
Nee, dit is fout. Choco_'s methode is juist, hij/zij heeft gewoon een foute waarde gebruikt. In deze formules wordt er altijd warmteverschil gebruikt. Dan maakt het niet uit of je nu graden Celsius of Kelvin gebruikt.
De energie nodig om ijs van 0 graden tot 0 graden te krijgen is inderdaad 0 Joule. Die term is zelfs overbodig.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: vermogen lichaam, ijsje

In dit geval maakt dat niets uit omdat het temperatuurverschillen zijn. De °C --> K conversie compenseer je op deze manier. Die 0 bij Qijs is daarom wel degelijk correct aangezien die het traject van de begintemperatuur tot de smelttemperatuur beschrijft, (Ts - Tb), die in dit geval dus beide 273,15 K zijn. (273,15 - 273,15) = 0.
 
@Flisk, overbodig? Ja. Het laat echter wel zien dat de TS snapt dat een opwarmtraject van 1 enkele stof met gemak 3 termen kan bevatten.

Berichten: 3

Re: vermogen lichaam, ijsje

excuses dan.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: vermogen lichaam, ijsje

volgens het binas tabellenboek is de soortelijke warmte van water 4180J/kgK
dan kom je uit op P=325,77 Watt

Reageer