Lijden en boosheid bij een somatische aandoening !?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 567

Lijden en boosheid bij een somatische aandoening !?

Ik merk dat mensen met een somatische klacht dat lijden en pijn veroorzaakt, dat deze mensen soms prikkelbaar zijn en zich boos afreageren op anderen, of gemakkelijk uit vliegen op een ander.
En meestal gaat het dan nog niet eens over de aandoening zelf .
Zijn het psychiatrische patiënten met nog een somatische aandoening erbij, dan zijn ze nog eens te meer prikkelbaarder !
En dan niet alleen op willekeurige omstaanders, maar ook tegen de behandelend arts, of familieleden.
Ik heb het dus niet over de problemen op de spoedafdeling of met ambulanciers.
En ik wil ook niet generaliseren !
Vraag: Staat dit fenomeen omschreven, en onder welke benaming ?
Misschien gewoon "moeilijke patiënten" ?  

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Lijden en boosheid bij een somatische aandoening !?

Neen, daar is geen specifieke diagnostische term voor. Al kunnen deze mensen bv. wel een depressieve stoornis ontwikkelen op basis van hun somatische (lichamelijke) ziekte. In dit geval is er dan natuurlijk wel sprake van een extra diagnose.

Persoonlijk zou ik ook de term 'moeilijke mensen' niet gebruiken, aangezien:

1) het een begrijpelijke reactie is van mensen die pijn lijden. Als je genoeg pijn lijdt, dan word je vanzelf lastig.

2) hun reactie in zekere mate ook adaptief (beschermend) is. Ik schrijf echter bewust 'in zekere mate'. Door hun lijden hebben ze ahw. maar erg weinig psychische reserve meer. Van zodra er dan nog extra belasting bijkomt, wordt het al snel teveel en dienen ze zichzelf te beschermen zodat ze niet nog meer overbelast worden. Dit kan door kwaad te worden, waarbij ze op een assertieve manier kunnen aangeven dat ze geen extra belasting meer verdragen van die ander. Kwaadheid leidt er dan ook vaak toe dat de ander hen inderdaad met rust laat, waardoor ze zich weer minder bevraagd gaan voelen. Anderzijds is het natuurlijk ook zo dat deze lijdende mensen, als ze heel vaak kwaad worden, ook anderen kunnen afstoten die hen net willen helpen. Dit kan leiden tot eenzaamheid bij de lijdende persoon, wat alleen maar een extra belasting kan geven.

Het blijft natuurlijk een keuze van terminologie en ik begrijp zeker dat het voor de mensen in de nabije omgeving echt moeilijk kan zijn om 'goed' te doen.

Je zou deze mensen eerder kunnen omschrijven als mensen die, tgv. de pijn, problemen hebben met emotieregulatie, wat inhoudt dat ze moeite hebben om hun emoties te regulieren (en dus ook om hun kwaadheid in de hand te houden)

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer