vinden van variabele a zodat limiet bestaat

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 581

vinden van variabele a zodat limiet bestaat

voor welk getal a geldt dat 
 
 lim (x --> -2) ({3x^2 + ax +a+3} / {x^2 +x -2})
 
bestaat?
 
Als ik datgene onder de breuk ontbind in factoren staat er (x-1) (x+2). Dus als ik boven de streep (x+2) krijg dan kan ik deze onder wegdelen. Alleen is mijn vraag, hoe los ik nu a op?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: vinden van variabele a zodat limiet bestaat

Je wilt inderdaad die (x+2) wegdelen. Ontbind dus de teller in factoren (reken met a zoals een normaal getal), dit kan je doen door de nulpunten te vinden, denk aan de formule
\(\frac{-b\pm\sqrt{b^2-4a_1c}}{2a_1}\)
, waarbij die 'a1' niet te verwarren is met de 'a' uit de opgave. Dan kijk je voor welke waarde van a je als nulpunt -2 krijgt.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: vinden van variabele a zodat limiet bestaat

Uitdelen is niet direct nodig.
 
Wil er een (eindige) limiet zijn dan moet de teller (en de noemer) 0 zijn voor x=-2
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 581

Re: vinden van variabele a zodat limiet bestaat

Dank voor de reacties. Maar een ding begrijp ik niet helemaal. Ik ben nu bezig met limieten, en in mijn boek (calculus) staat dat in dit geval de limiet niet gedefinieerd is voor x=-2 als ik het goed zeg. Maar dat x nadert naar -2. Waarom kan deze limiet dan niet bestAn voor als x --> -2

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: vinden van variabele a zodat limiet bestaat

Roy8888 schreef: Dank voor de reacties. Maar een ding begrijp ik niet helemaal. Ik ben nu bezig met limieten, en in mijn boek (calculus) staat dat in dit geval de limiet niet gedefinieerd is voor x=-2 als ik het goed zeg. Maar dat x nadert naar -2. Waarom kan deze limiet dan niet bestAn voor als x --> -2
Men bedoelt dat de functie niet gedefinieerd is voor x=-2
 
Je verhaal slaat op het limiet proces wat iets anders is.
 
PS.
Je kunt natuurlijk voor x=-2 gewoon een functie waarde bijdefinieren dus bijvooroorbeeld f(-2)=-1
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: vinden van variabele a zodat limiet bestaat

Als er staat: de teller en noemer moeten 0 zijn voor x=-2. Begrijp je dan wat dat betekent?

Berichten: 581

Re: vinden van variabele a zodat limiet bestaat

Nee eigenlijk niet. Waarom moet je noemer en teller nul zijn om een limiet te laten bestaan? Is dat omdat je anders een hyperbool eb dus asymptoten hebt en daardoor geen eindig limiet?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: vinden van variabele a zodat limiet bestaat

Bekijk  eens:
 
\(\frac{(x-1)(x+2)}{(x+1)(x+2)}\)
 
Wat kan je van deze breuk zeggen ...

Berichten: 581

Re: vinden van variabele a zodat limiet bestaat

Dat deze te vereenvoudogen is door de term x+2 weg tr delen boven en onder
En dat teller en noemer nul zij voor x=-2

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: vinden van variabele a zodat limiet bestaat

Goed, let hier eens op:
 
 
Roy8888 schreef: En dat teller en noemer nul zij voor x=-2
 Je kan haakjes wegwerken in teller en noemer, geldt het bovenstaande nog steeds? Zo ja, begrijp je dan nu:
 
Safe schreef: Als er staat: de teller en noemer moeten 0 zijn voor x=-2. Begrijp je dan wat dat betekent?
 
Zo ja, kan je dat nu gebruiken in jouw opgave ...

Berichten: 581

Re: vinden van variabele a zodat limiet bestaat

Heb het. Boven en onder wil je x+2 wegdelen. Als je onder voor x -2 invult is de noemer 0. Dus als je boven voor x -2 invult moet dat ook 0 opleveren. Daaruit volgt dat a gelijk 15 is.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: vinden van variabele a zodat limiet bestaat

Mooi, je hebt het!
Controleer door a=15 in te vullen en de ontbinding te maken ...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: vinden van variabele a zodat limiet bestaat

Ja maar dat vind ik geen geheel correcte redenering. In dit voorbeeldje mag dat, maar in het algemene geval niet. Bekijk het volgende eens:
\(\frac{(x+2)(x-3)}{(x+2)^2}\)
Teller en noemer worden nul bij x=-2, maar dit wilt niet zeggen dat de limiet voor x->-2 bestaat. Het bestaan van een eindige limiet wanneer de noemer nul wordt, impliceert dat de teller nul moet zijn. De omgekeerde implicatie geldt niet! Het is niet zo omdat noemer en teller nul worden, je limiet bestaat.
 
Daarom dat je beter teller en noemer ontbindt in factoren zoals ik voorstelde in mijn post.

 
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: vinden van variabele a zodat limiet bestaat

@Flisk
 
Is het niet juist dat de teller 0 moet zijn voor x=-2 ... 

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: vinden van variabele a zodat limiet bestaat

Jawel, maar zoals Flisk terecht opmerkt: dat is niet voldoende om op te merken. Een ontbinding van de teller is ook niet nodig daarentegen. Het volstaat om op te merken dat x=-2 geen dubbel nulpunt is van de noemer.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer