kookpunt berekenen azeotrope ethanol 95%

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

kookpunt berekenen azeotrope ethanol 95%

Hoi allemaal!

Ik ben Rolf en zit met een vraag.

Ik ben met een stukje software bezig.

Om de kook temperatuur te achterhalen van azeotrope ethanol 95%

Ik kan op internet wel grafiekenven tabellen vinden.

Alleen geen formule om dit zelf uit te rekenen.

Ik heb namelijk een luchtdruk sensor dus deze waarde weet ik.

Veder weet ik dat de vloeistof bij zeenivo 1013.2 mbar kookt bij een temp van 78.1 graden celcius.

En deze temp wil ik graag weten bij elke luchtdruk verandering.

En zou hiervoor een stukje code schrijven.

Alleen kan ik nergens hiervoor een formule vinden.

Wel kom ik telkens deze tabel tegen.

http://gillesenergies.webs.com/resized_BOILING%20POINTS.jpg

Ik hoop dat er iemand hier op het forum zit die mij hier over meer kan vertellen.

Mvg Rolf

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: kookpunt berekenen azeotrope ethanol 95%

Voor de relatie dampdruk/temperatuur (en dus via dat ook kookpunt/druk) bestaat de Antoine-vergelijking. Deze bevat enkele empirische parameters en deze zijn beschikbaar voor zeer veel stoffen (gewoon eens googlen geeft al een berg tabellen).
 
Nu, ik weet niet of er parameters bestaan voor het mengsel dat jij wil bestuderen, dus daar zal je eens naar moeten zoeken. Alternatief beschik je natuurlijk wel over experimentele datapunten (de link die je gaf). Wat je dus ook zou kunnen doen is zelf Antoine-parameters "fitten" aan de hand van deze gegevens, die je vervolgens kan gebruiken om via de Antoine-vergelijking te interpoleren.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 2

Re: kookpunt berekenen azeotrope ethanol 95%

Ik heb even de link bekeken die je geplaatst hebt.
Maar dit is voor mij echt hokes spokes.
En ik ben niet echt heel dom.
Zou je dit veder kunnen uitleggen?
Weet namelijk ook graag waar ik mee bezig ben.
mvg Rolf

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: kookpunt berekenen azeotrope ethanol 95%

Het gaat dus om de vergelijking:
 
\(\log P = A - \frac{B}{C + T}\)
 
met P de druk en T de kooktemperatuur op die druk. A, B en C zijn parameters die voor elke stof anders zijn -> voor veel stoffen zijn deze al bepaald door anderen en dus te vinden op internet, boeken, etc. Je kan deze formule omschrijven zodat je P invult en T krijgt.
 
Omdat die parameters bepaald zijn op basis van experimentele gegevens (P versus T) en je die tabel liet zien, zou je deze parameters ook zelf kunnen bepalen. Daar heb je wel wat meer technisch gepruts voor nodig.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: kookpunt berekenen azeotrope ethanol 95%

De Antoine-vergelijking geldt voor zuivere stoffen. Voor een mengsel bestaan dus geen parameters voor de Antoine-vergelijking en het is maar zeer de vraag of de data uberhaupt te fitten is met die vergelijking, zeker als het gaat om een mengsel met verre van ideaal gedrag (azeotropie).
 
Los daarvan vraag ik me af waar deze data vandaan komen. In de tabel staat een verwijzing naar deze site. Daar wordt de temperatuur berekend met een scriptje dat is te vinden is met "view source". Daar is in ieder geval te zien hoe de data wordt benaderd. Als de data in de getoonde tabel hier vandaan komen is het niet zo zinvol om ze vervolgens met een (andere) vergelijking te fitten. Dan is het handiger om de benadering van "partyman" te volgen, los van het feit dat deze niet geheel correct is.
 
Het is wel mogelijk om voor mengsels het damp/vloeistofevenwicht te beschrijven, maar dan gebruikt men meer uitgebreide vergelijkingen met extra termen die de interactie tussen de twee vloeistoffen beschrijven. De parameters in die modellen (Van Laar, Margules, Wilson, NRTL, UNIQUAC) zijn hier en daar (tegen betaling) terug te vinden.
 
Maar ik vraag me af of het allemaal zo nodig is. Hoe nauwkeurig moet het allemaal zijn? En voor welk bereik aan omgevingsdruk?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer