Springen naar inhoud

Dieselmotor vs benzinemotor


  • Log in om te kunnen reageren

#1

freud

    freud


  • 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 januari 2006 - 22:05

Heb al via de zoekfunctie gezocht maar het is nog niet echt helemaal duidelijk.

Het voornaamste verschil tussen een diesel- en een benzinemotor in de bouw is dat er bij een benzinemotor een bougie ingebouwd werd omdat het mengsel een 'duwtje' nodig heeft om te ontbranden, ontploffen zeg maar [wortel]
Er is dus een zeer belangrijk verschil tussen diesel en benzine. Wat ik weet is dat diesel (heel) wat meer koolstoffen bevat dan benzine. Maar wat is dat dan juist met dat octaangehalte?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Ger

    Ger


  • >5k berichten
  • 16567 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 10 januari 2006 - 08:52

Het ocataangehalte is bij diesel hoger. Het octaangetal moet bij benzine juist hoog zijn, om spontane verbranding te voorkomen. Bij benzine is spontane ontbranding ongewenst. De mate waarin een mengsel van benzine en lucht kan worden samengeperst zonder tot detonatie te komen, wordt aangegegeven met het octaangetal. Het wordt ook wel de klopvastheid van benzine genoemd.

Een dieselmotor werkt juist volgens het principe van zelfontbranding. Lucht wordt samengeperst en zo tot hoge temperatuur gebracht. Als daar dan diesel ingespoten wordt, dan verbrand dit, en zo wordt de motor aangedreven.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Wil je meer weten, dan moet je even op wikipedia zoeken naar de werking van dieselmotor en benzinemotor.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

#3

Mrtn

    Mrtn


  • >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 januari 2006 - 15:12

Het voornaamste verschil tussen een diesel- en een benzinemotor in de bouw is dat er bij een benzinemotor een bougie ingebouwd werd omdat het mengsel een 'duwtje' nodig heeft om te ontbranden, ontploffen zeg maar

In constructie? Een dieselmotor heeft een andere compressieverhouding dan een benzinemotor. Diesels zitten zo op de 20:1, terwijl benzinemotoren rond te 10:1 al prima lopen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

#4

freud

    freud


  • 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 januari 2006 - 21:13

Kan er iemand juist uitleggen adhv samenstelling van diesel waarom deze spontaan (zonder vonk van een bougie) zal verbranden en dat benzine wl een vonk nodig heeft om te ontbranden?

Het voornaamste verschil tussen een diesel- en een benzinemotor in de bouw is dat er bij een benzinemotor een bougie ingebouwd werd omdat het mengsel een 'duwtje' nodig heeft om te ontbranden, ontploffen zeg maar

In constructie? Een dieselmotor heeft een andere compressieverhouding dan een benzinemotor. Diesels zitten zo op de 20:1, terwijl benzinemotoren rond te 10:1 al prima lopen.

Ik bedoelde eigenlijk op de echte onderdelen rond die cilinder die kenmerkend zijn als verschil tussen diesel- en benzinemotor.

#5

Mrtn

    Mrtn


  • >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 januari 2006 - 14:23

Ok, de gloeiplug in de diesel :roll: (voor beter en schoner starten)
Waarom is waterstof bij kamertemperatuur een gas en water een vloeistof? Nog gekker: waarom is zowel waterstof als zuurstof bij kamertemperatuur gasvormig, terwijl water (samenstelling van beide) bij dezelfde temperatuur een vloeistof is?
Waarom smelt kaarsvet bij een lagere temperatuur dan staal? Het is een een stof-specifieke waarde..
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

#6

freud

    freud


  • 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 januari 2006 - 14:37

Ok, de gloeiplug in de diesel :roll:  (voor beter en schoner starten)
Waarom is waterstof bij kamertemperatuur een gas en water een vloeistof? Nog gekker: waarom is zowel waterstof als zuurstof bij kamertemperatuur gasvormig, terwijl water (samenstelling van beide) bij dezelfde temperatuur een vloeistof is?
Waarom smelt kaarsvet bij een lagere temperatuur dan staal? Het is een een stof-specifieke waarde..

Dat is uiteraard een stof-specifieke waarde maar dat is zonder twijfel te verklaren door n of andere eigenschap bijvoorbeeld de samenstelling. Ik denk dat diesel een hogere ontbrandingstemperatuur heeft omwille van het feit dat de moleculen uit meer koolstoffen bestaan dan benzine.
Maar dat durf ik helemaal niet met zekerheid te zeggen... vandaar dat ik dat hier even vraag :-)

#7

Balthazar

    Balthazar


  • >100 berichten
  • 176 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 januari 2006 - 16:24

het is juist het tegenovergestelde het geval omdat benzine een hogere ontbrandingstemperatuur heeft hulp nodig om te ontbranden daarom heeft een benzine motor een bougie nodig om het ontbranden te helpen. diesel heeft een lagere zelfontbrandingstemperatuur door nu de druk op te voeren in de cilinder zal de diesel spontaan ontbranden. hier wat info van wiki is wel in het engels

http://en.wikipedia....iki/Flash_point

probeer eens te zoeken op de engelse termen
auto ignotiontemperature = zelfontbrandingstemperatuur
flash point =
fire point = verbrandingstemperatuur


met vriendelijke groet

gijs brouwers

#8

freud

    freud


  • 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 januari 2006 - 17:35

het is juist het tegenovergestelde het geval omdat benzine een hogere ontbrandingstemperatuur heeft hulp nodig om te ontbranden daarom heeft een benzine motor een bougie nodig om het ontbranden te helpen. diesel heeft een lagere zelfontbrandingstemperatuur door nu de druk op te voeren in de cilinder zal de diesel spontaan ontbranden.  hier wat info van wiki is wel in het engels

Euhm, diesel ontbrandt bij zo'n 220C en benzine veel lager. Om die reden, is de compressieverhouding bij benzinemotoren ook veel lager waardoor de temperatuur ook veel minder hoog oploopt. De ontbranding wordt dan bepaald door de vonk, afkomstig van de bougie.

Maar mijn vraag is nu eigenlijk nog altijd niet beantwoord :roll: Hoe verklaren we het feit dat benzine veel rapper vanzelf ontbrandt adhv z'n samenstelling?

#9

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 45909 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 januari 2006 - 17:57

Benzine bestaat voornamelijk uit een mengsel van koolwaterstoffen met moleculen opgebouwd uit zes tot tien C-atomen. Bij diesel zijn die ketenlengtes groter, voornamelijk 15-18 C-atomen

http://lanther.co.uk/notes/CHM3.pdf

. The following fractions are obtained from fractional distillation (increasing boiling points):
Fraction ............................Carbon Atoms .......................Uses
LPG (liquefied petroleum gas) .....1-4 ..................calor gas, camping gas
Petrol (gasoline) .......................4-12 ..................petrol
Naphtha ..................................7-14 ....................petrochemicals
Kerosine (paraffin) ..................11-15 ...................jet fuel, petrochemicals
Gas oil (diesel) .......................15-19 .......................central heating fuel
Mineral oil (lubricating oil) ..........20-30 ...................lubricating oil, petrochemicals
Fuel oil .....................................30-40 ...................fuel for ships / power stations
Wax / grease ............................40-50 ................candles, grease, polish
Bitumen ....................................>50 ..................roofing, road surfacing
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#10

freud

    freud


  • 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 januari 2006 - 23:09

Benzine bestaat voornamelijk uit een mengsel van koolwaterstoffen met moleculen opgebouwd uit zes tot tien C-atomen. Bij diesel zijn die ketenlengtes groter, voornamelijk 15-18 C-atomen

http://lanther.co.uk/notes/CHM3.pdf

. The following fractions are obtained from fractional distillation (increasing boiling points):
Fraction ............................Carbon Atoms .......................Uses
LPG (liquefied petroleum gas) .....1-4 ..................calor gas, camping gas
Petrol (gasoline) .......................4-12 ..................petrol
Naphtha ..................................7-14 ....................petrochemicals
Kerosine (paraffin) ..................11-15 ...................jet fuel, petrochemicals
Gas oil (diesel) .......................15-19 .......................central heating fuel
Mineral oil (lubricating oil) ..........20-30 ...................lubricating oil, petrochemicals
Fuel oil .....................................30-40 ...................fuel for ships / power stations
Wax / grease ............................40-50 ................candles, grease, polish
Bitumen ....................................>50 ..................roofing, road surfacing

nja, dat wist k ook reeds :roll:
Maar wat is het exacte verband tussen dat en het feit dat benzine niet zo spontaan (of te spontaan?!?) verbrandt?

#11

Balthazar

    Balthazar


  • >100 berichten
  • 176 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2006 - 09:51

je haalt 2 dingen door elkaar de ontbrandingstemperatuur en de verbrandingstemperatuur. de ontbrandingstemperatuur van diesel is wel degelijk lager (diesel 210 C en benzine 246 C) dit is dus de temperatuur waar diesel spontaan ontbrandt. de verbrandingstemperatuur van diesel is wel hoger (diesel 62 C en benzine -45 C) dit is de temperatuur waaronder de brandstof verbrand(dus met hulp van een vonk of dergelijke)

met vreindelijke groet

gijs brouwers

#12

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 45909 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 januari 2006 - 11:31

Ik vind voor beide hogere zelfontbrandingstemperaturen, maar je bhebt gelijk te zeggen dat benzine een hogere zelfontbrandingstemperatuur heeft dan diesel. Heeft ook veel te maken (als ik het zo lees tenminste) met een hoog gehalte aan aromaten in benzine. Benzines met veel makkelijk ontbrandbare bestanddelen hebben wel lagere ZOT-en en kunnen daarom in de otor gaan voorontsteken (pingelen).

Verder zal benzine veel sneller verdampen, wat het geschikt maakt om via carburatoren in de motor te halen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#13

wombat

    wombat


  • >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2006 - 21:18

Het ocataangehalte is bij diesel hoger. Het octaangetal moet bij benzine juist hoog zijn, om spontane verbranding te voorkomen. Bij benzine is spontane ontbranding ongewenst. De mate waarin een mengsel van benzine en lucht kan worden samengeperst zonder tot detonatie te komen, wordt aangegegeven met het octaangetal. Het wordt ook wel de klopvastheid van benzine genoemd.

Een dieselmotor werkt juist volgens het principe van zelfontbranding. Lucht wordt samengeperst en zo tot hoge temperatuur gebracht. Als daar dan diesel ingespoten wordt, dan verbrand dit, en zo wordt de motor aangedreven.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Wil je meer weten, dan moet je even op wikipedia zoeken naar de werking van dieselmotor en benzinemotor.


Zoals al gezegd heeft een dieselmotor een hoge druk, die nodig is om de lucht voldoende te verwarmen voor de zelfontbranding.

Het octaangetal van benzine zal het zelfontbranden van benzine tegengaan, je kan daardoor een hogere druk in de cyl.toestaan zonder zelfontbranding. De hogere druk zorgd voor een hoger rendement.

Bij diesel heet het cetaangetal, deze stof bevorderd het verbranden, want diesel moet eenmaal in de cyl. meteen verbranden, gebeurt dat niet en zou de diesel later ontbranden krijg je een ferme klap op de zuiger die dan langzaam vernield wordt.

Daarom nooit teveel benzine in je diesel gieten tijdens de winter om uitvlokken te voorkomen.

Gr,
Henk
Het eerste wiel was echt niet rond

#14

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 45909 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 maart 2006 - 08:35

Zoals al gezegd heeft een dieselmotor een hoge druk, die nodig is om de lucht voldoende te verwarmen voor de zelfontbranding.  

Het octaangetal van benzine zal het zelfontbranden van benzine tegengaan, je kan daardoor een hogere druk in de cyl.toestaan zonder zelfontbranding. De hogere druk zorgd voor een hoger rendement.

Deze twee zinnen lijken in tegenspraak met elkaar. Als ik dit lees lijkt het net of je zegt dat benzine een hoger rendement heeft omdat er hogere drukken in de cilinders ontstaan. Dat is niet het geval. Voor zelfontbranding van benzine zijn hogere temperaturen nodig, en zouden dus ook hogere drukken nodig zijn. Voordat het zover is laten we er een vonkje van de bougie bij.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#15

wombat

    wombat


  • >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2006 - 18:56

Zoals al gezegd heeft een dieselmotor een hoge druk, die nodig is om de lucht voldoende te verwarmen voor de zelfontbranding.  

Het octaangetal van benzine zal het zelfontbranden van benzine tegengaan, je kan daardoor een hogere druk in de cyl.toestaan zonder zelfontbranding. De hogere druk zorgd voor een hoger rendement.

Deze twee zinnen lijken in tegenspraak met elkaar. Als ik dit lees lijkt het net of je zegt dat benzine een hoger rendement heeft omdat er hogere drukken in de cilinders ontstaan. Dat is niet het geval. Voor zelfontbranding van benzine zijn hogere temperaturen nodig, en zouden dus ook hogere drukken nodig zijn. Voordat het zover is laten we er een vonkje van de bougie bij.


Ik heb mij misschien verkeerd uitgedrukt.

1 hoe hoger de druk des te hoger rendement levert de motor, dat geldt voor elke verbrandingsmotor.

2 Bij een benzinemotor is de hoge druk gelimiteerd omdat de benzine tijdens de compressie al in de kamer is en hierdoor kan op het verkeerde moment zelfontbranding plaatsvinden, dat zeer schadelijk is voor de motor.

3 Benzine met een hoog octaangetal zal een hogere compressie kunnen weerstaan dan benzine met een laag octaangetal.

4 Bij diesel maakt het niet zoveel uit, als de luchttemp maar hoog genoeg is. Hoe hoger de druk hoe beter natuurkundig bekeken.

5 Door de hoge druk heeft de dieselmotor een hoger rendement.

6 De dieselolie moet wel onmiddelijk verbranden. Dit geeft men aan met het cetaangetal. Hoe hoger hoe beter en des te sneller de diesel verbrand.


Gr,
henk
Het eerste wiel was echt niet rond





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures