Aluminium amalgaam

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Aluminium amalgaam

Kan iemand mij uitleggen hoe ik het beste een aluminium amalgaam maak?

Ik ben bezig geweest om dit met aluminium folie te doen, als eerste heb ik een oplossing van 10% NaOH over de folie gegoten deze heb ik een paar minuten in laten werken. Vervolgens wilde ik de folie schoon spoelen met water echter wanneer ik het water toevoegde in de beker werd de reactie nog heftiger als met de NaOH oplossing, met als gevolg dat er geen aluminium meer overblijft!

Iemand een beter idee hoe ik dit kan maken?

Heeft de dikte van de folie hier nog invloed op?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Aluminium amalgaam

Wat wil je met het product gaan doen?
 
Wat heb je al gelezen voor je aan dit experiment begon? Wat voor recept volg je nu?
 
Op de wikipedia-pagina over de verbinding staan een aantal referenties. Die zou je eens kunnen nagaan. http://en.wikipedia.org/wiki/Aluminium_amalgam

Berichten: 6

Re: Aluminium amalgaam

Recept dat ik nu volg:
 
1: Maak een oplossing van 10% NaOH 
2: Knip aluminiumfolie in vierkantjes van ongeveer 2x2cm doe dit in een bekerglas
3: Giet hier de NaOH oplossing overheen
4: Laat dit een paar minuten inwerken tot er waterstofgas vormt
5: was het daarna met water en vervolgens met ethanol
 
6: Maak een oplossing van 2% kwik(II)nitraat en giet dit over de aluminiumfolie en laat een paar minuten staan
7: was het daarna met water en vervolgens met ethanol
 

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Aluminium amalgaam

Dit is een heel vreemd recept zoals je hebt gezien? En mijn andere vragen?

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: Aluminium amalgaam

Klinkt als een recept om Amfetamine (speed) te maken via precursor P2NP daarbij moet aluminum worden omgezet in amalgaam en vervolgens NaOH worden toegevoegd om te reageren. Maar volgensmij mogen dergelijke synthese hier niet worden gepost 
You need people like me, so you can point your fkin' finger, and say.. That's the bad guy!

Berichten: 80

Re: Aluminium amalgaam

Waterstof en met kwik, als dit een huis tuin keuken experiment is, zou ik er niet aan beginnen.En met de achterliggende gedachte dat het recept is voor Amfetamine..

Berichten: 12.262

Re: Aluminium amalgaam

Het zal diverse toepassingnen hebben, maar maakt ook een aardig proefje: je kunt bijv met een klein beetje kwik een fors stuk aluminium laten verbrokkelen door oxidatie aan de lucht. Het kwik vormt een amalgaam dat geen beschermde oxidelaag heeft, waardoor het aluminium door blijft 'roesten' - soms tot het helemaal tot (hydr)oxide is vergaan.

Qua toepassingen voor de synthese van narcotica moeten we denk ik niet overdrijven: veel tamelijk basale chemie heeft daar zijn toepassingen, en om dat allemaal te gaan censureren lijkt me overkill (en in ieder geval juridisch ook niet nodig).
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Aluminium amalgaam

Vandaar dat we eerst het gebruik willen afwachten. Kwik, hoe grappig ook, is geen speelgoed. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: Aluminium amalgaam

Benm schreef:
Qua toepassingen voor de synthese van narcotica moeten we denk ik niet overdrijven: veel tamelijk basale chemie heeft daar zijn toepassingen, en om dat allemaal te gaan censureren lijkt me overkill (en in ieder geval juridisch ook niet nodig).
 
Het is duidelijk op te maken aan de combinatie van posts, in een ander topic post TS:
 
Kan iemand mij vertellen of het belangrijk is hoeveel dichloormethaan je moet gebruiken als je een zout uit een freebase wilt extraheren?
 
You need people like me, so you can point your fkin' finger, and say.. That's the bad guy!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Aluminium amalgaam

Goed gespot. Misschien zaak om de contactgegevens van meneer Boomans eens aan de politie door te geven.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer