[overig] welk materiaal is het beste als je iets wat koud is zo koud mogelijk wil houden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

welk materiaal is het beste als je iets wat koud is zo koud mogelijk wil houden

Hallo iedereen
Ik vroeg me af wat voor soort materiaal houd iets wat koud is zo lang zo koud mogelijk, dus wat voor materiaal zorgt er bijvoorbeeld het beste voor dat ijs zo langzaam mogelijk smelt in een warme omgeving. 
Hoop heel snel een reactie te krijgen
groetjes 
 

Berichten: 581

Re: welk materiaal is het beste als je iets wat koud is zo koud mogelijk wil houden

Een materiaal met een lage warmtegeleidingscoefficiebt bijvoorbeeld

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: welk materiaal is het beste als je iets wat koud is zo koud mogelijk wil houden

Alle goede isolators. Praktijkvoorbeeld: droog ijs (vast CO2) wordt vervoerd in dikke piepschuimen bakken.

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: welk materiaal is het beste als je iets wat koud is zo koud mogelijk wil houden

Hoe goed isoleert een vacuüm eigenlijk?

Berichten: 398

Re: welk materiaal is het beste als je iets wat koud is zo koud mogelijk wil houden

Vacuum isoleert heel goed. Voor warmtetransport via conductie en convectie zijn deeltjes nodig, dus deze termen zijn 0 in een perfect vacuum. De enige manier van warmtetransport die in een perfect vacuum wel bestaat is straling.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: welk materiaal is het beste als je iets wat koud is zo koud mogelijk wil houden

Dus eigenlijk is het antwoord: "Geen -maar ondoorzichtig- materiaal" ....hihi.
 
Maar gezien de noodzaak van het antwoord zsm te vinden, vermoed ik dat het ijs nu toch echt gesmolten is.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 2

Re: welk materiaal is het beste als je iets wat koud is zo koud mogelijk wil houden

Fuzzwood schreef: Alle goede isolators. Praktijkvoorbeeld: droog ijs (vast CO2) wordt vervoerd in dikke piepschuimen bakken.
Is rubber ook een goede isolator

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: welk materiaal is het beste als je iets wat koud is zo koud mogelijk wil houden

Wat is de geleidingswaarde van rubber? Met die informatie kun je wat.

Berichten: 242

Re: welk materiaal is het beste als je iets wat koud is zo koud mogelijk wil houden

Het is een beetje een lastige vraag want de situatie is niet specifiek genoeg. Is het een vraag uit interesse of zit er een gedachtegang achter?
In principe is lucht een hele goede isolator, alleen iets in lucht verpakken gaat zo lastig hea.
Daarom werken dingen als piepschuim, steenwol en glaswol zo goed als isolator. Deze materialen houden de lucht stil. Dubbel glas zit meestal ook iets van een gas tussen (argon??) om de isolerende werking te verhogen.
Bij rubber zal het lijkt mij ook uitmaken of het natuurlijk is of synthetisch.
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Berichten: 242

Re: welk materiaal is het beste als je iets wat koud is zo koud mogelijk wil houden

Ik heb opgezocht wat de geleidingswaarde is van rubber, echter bedacht ik me toen ‘definieer goed’. Rubber is een veel betere warmte isolator dan bijvoorbeeld ijzer maar een stuk slechter dan piepschuim.
 
Rubber is echter wel een veelgebruikte isolator als het aankomt op elektriciteit c.q. rubberen handschoenen en werkmatten e.d. in dat opzicht wordt rubber gebruikt om iets te isoleren van een (mogelijke) spanningsbron.
 
Ik vind dit wel een interessante vraag in ieder geval, maar zoals ik in de vorige post als zij hangt het van de situatie af. Asbest is bijvoorbeeld een veel betere isolator als aluminium maar als je iets in de zon zet zal de reflecterende eigenschap van een dun laagje aluminiumfolie buiten verwachting goed presteren.
 
Puur theoretisch gezien is het beste wat ik heb kunnen vinden chloorgas, het is alleen een beetje lastig toepassen en chloorgas is zeer giftig en werd in de 1ste wereldoorlog gebruikt onder de naam mosterdgas dus ik weet niet of ik mijn eten en drinken hierin zou willen isoleren.
Van de ‘vaste’ stoffen moet je al snel aan earogel denken dit bestaat voor 95-99% uit lucht. Het zal dus niet stevig zijn tenzij je echt een dikke plak hebt. Dan zou je iets van polyetheen moeten gebruiken voor de stevigheid en om de earogel op zijn plaats te houden.  Dan heb je in principe een koelbox die normaal ook iets van een gel of schuim tussen de binnen en buitenwand heeft. 
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Reageer