kist voor op vouwwagen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 14

kist voor op vouwwagen

Hoi allemaal,
 
Ik wil een open kist maken van hout voor op mijn vouwwagen. Ik ga deze gebruiken voor het vervoeren van de aluminium stoelen, tafels en wat overige zaken. Geen zware dingen...max zal het denk ik zo'n 40 kilo wegen (verdeeld over de gehele kist). De bovenkant dek ik af middels een dekzeil zodat het toch "waterdicht" is.
 
De afmeting van de kist wordt 200 cm lang x 70 cm breed x 40 cm hoog.
De kist wordt op 3 punten vastgemaakt aan de vouwwagen (dakdragers): op 3 cm, 63 cm en 151 cm
Eventueel kan ik nog extra steunpunten onder de kist maken indien dit nodig is, de kist steunt dan rechtstreeks op de deksel van de vouwwagen.
Deze afmetingen zijn de binnenmaten, ik ga de kist op de camping gebruiken als kast en daarom moet de binnenkant glad zijn.
Eventueel verstevigingen in de hoeken aan de binnenkant zijn geen probleem.
 
De kist moet niet te zwaar worden omdat wij deze iedere keer eraf moeten tillen.
Ik zit te denken om de kist van mdf te maken. MDF is beschikbaar in verschillende diktes en dat beïnvloedt dan nogal het totaalgewicht van de kist: 4, 6, 9, 12, 16, 18 , 22, 25, 30, 38 mm
 
Wie oh wie kan mij vertellen wat de minimale dikte van de mdf-plaat moet zijn om een gewicht van 40 kilo te kunnen dragen zonder dat de kist gaat doorhangen. En mogen de zijkanten dunner zijn dan de bodem?
Bedankt!
 
 
Bijlagen
kist vouwwagen.jpg
kist vouwwagen.jpg (43.34 KiB) 811 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: kist voor op vouwwagen

Ik zou zo'n kist liever van populierenmultiplex maken. Dat is bij gelijke dikte sterker en lichter dan MDF.
Een plaatdikte van 9 mm lijkt mij voldoende. Dunner kan ook nog wel, maar dan zul je er verstevigingsribben op moeten schroeven/lijmen.

Berichten: 14

Re: kist voor op vouwwagen

Bedankt voor de tip! Dat scheelt bijna de helft in gewicht inderdaad. :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: kist voor op vouwwagen

Pak dan wel watervast verlijmde multiplex. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: kist voor op vouwwagen

Het "probleem" is dan dat watervast verlijmd multiplex zwaarder is dan populierenmultiplex.
Ik zou de kist in ieder geval in de bootlak zetten.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: kist voor op vouwwagen

Hey, grappig. Doet me denken aan mijn jeugd. Mijn vader had ook zoiets gemaakt voor op de vouwwagen!
 
Wij hadden er nog een bestemming voor: bij aankomst kon je de kist zo zetten dat het een kast was. Er zaten plankjes in die met touwtjes met elkaar waren verbonden, die dus netjes op hun plek vielen als je de kist rechtop zette.
In plaats van touwtjes kan je ook aan de binnenzijde ribben aanbrengen, waarop je de plankjes kan opleggen (wel nog even een verhoging aan de voorkant oid zodat ze er niet uit schuiven mocht je kast een fractie naar voren hellen). Daarmee worden de wanden ook gelijk sterker! Zoals Klazon al zegt kan de wanddikte dan ook wat dunner. Dubbel winst!
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: kist voor op vouwwagen

Een kist met deze afmetingen (3,6 m2 zonder deksel) weegt met 9 mm multiplex (450 kg/m3) ongeveer 15 kg (zonder overige materialen). Met watervast multiplex (600 kg/m3) wordt dat ongeveer 20 kg. Ik weet niet hoe hoog de vouwwagen is, maar je moet rekening houden met 55 á 60 kilo tillen, wat van grotere hoogte een probleem kan zijn. Ik zou die 5 kg voor lief nemen en watervast materiaal (dat ook wat sterker is) nemen.
 
In alle hoekaansluitingen en aan de bovenranden moet wel een goede versteviging komen, liefst watervast verlijmd en geschroefd. Een wegneembare verstevigingsbalk (liefst 2) aan de bovenzijde kan zeker geen kwaad, omdat de wanden lang zijn en dus ook met die extra rand nog vrij slap blijven. Eenvoudig te maken met twee of drie reststroken multiplex op elkaar gelijmd met pennen er in, en in de randversteviging bijpassende gaten, ongeveer zo:
 
Image1.jpg
Image1.jpg (18.8 KiB) 819 keer bekeken
 
Al over de bevestiging van de kist op de vouwwagen nagedacht?

Berichten: 14

Re: kist voor op vouwwagen

Hoi allemaal, bedankt voor de bruikbare reacties! Erg fijn allemaal.
De vouwwagen is ongeveer 110 cm hoog. De bak zullen wij echter nooit tillen met alle spullen erin. Bij aankomst zullen wij eerst de bak leeghalen en deze er dan vervolgens afhalen. Anders wordt het te zwaar...en we hebben tenslotte vakantie ;)
 
Op de vouwwagen zit een imperiaal (gelast). Deze heeft 4 dwarsdragers, de kist zal op 3 dwarsdragers rusten. Op de plaatsen waar de kist de dwarsdragers zal raken bevestig ik deze met een U-beugel om de dwarsdrager heen en aan de binnenkant van de kist met een bout zal ik deze vastdraaien.
 
Dit is de imperiaal van bovenaf gezien (donkerzwart is de imperiaal op de vouwwagen)
imperiaal.jpg
imperiaal.jpg (6.2 KiB) 817 keer bekeken
 
Zou wil ik het dan bevestigen
bevestiging.jpg
bevestiging.jpg (6.08 KiB) 817 keer bekeken
Geel is de U-beugel die om de dwarsdrager zit. Groen zijn de bouten die aan de binnenkant van de kist zitten
 
Zelf zat ik aan het volgende ontwerp voor de kist te denken:
dakkoffer1.jpg
dakkoffer1.jpg (29.96 KiB) 819 keer bekeken
dakkoffer2.jpg
dakkoffer2.jpg (29.41 KiB) 819 keer bekeken
dakkoffer3.jpg
dakkoffer3.jpg (26.33 KiB) 819 keer bekeken
 
roze is de bodemplaat: afmeting 210 cm x 85 cm
blauw zijn de zijkanten: afmeting 210 cm x 40 cm
groen zijn de kopse kanten: afmeting 75 cm x 40 cm
rood zijn vuren balken van 5 x 5 cm (deze worden op de groene platen geschroefd, vervolgens wordt zowel de blauwe plaat als de roze plaat hierop geschroefd)
zwart zijn vuren balken van 5 x 5 cm: deze draagt de legplank als de kist leeg is
wit zijn vuren balken van 5 x 5 cm (hierop is de roze plaat vastgeschroefd, als ook de blauwe plaat en de rode balk op 1 punt)
 
Ik hoop dat het duidelijk is, technisch tekenen is niet helemaal mijn ding...
 
Zou de dikte van de platen nu 5 mm kunnen worden door de vuren balken die voor extra stevigheid zorgen?
En/of zouden de vuren balken dunner of dikker moeten zijn?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: kist voor op vouwwagen

Die vuren balken van 5x5 cm zijn veel dikker dan nodig is. Ik zou 27x27 mm kiezen, of misschien zelfs 27x18 mm.
De plaatdikte van de kopkanten kan bij deze constructie naar 4 mm triplex.
Voor de lange zijanten zou dat ook kunnen, als je langs de onderrand en langs de bovenrand ook versterkingslatten monteert.

Berichten: 14

Re: kist voor op vouwwagen

Oke bedankt. Dus als ik het als zo maak
dakkoffer4.jpg
dakkoffer4.jpg (40.6 KiB) 817 keer bekeken
 
Waarbij de latten dan 27x27 mm zijn dan kan ik platen van 4 of 5 mm dik gebruiken.
Is het dan verstandig om voor de bodemplaat wel een dikkere plaat te gebruiken van bv. 9 mm?

Reageer