Doorsnedeklassen van stalen liggers

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Doorsnedeklassen van stalen liggers

Hallo iedereen,
 
Ten eerste wil ik zeggen dat ik dit een mooi forum vind en dat ik hier al wel meer dan eens (door antwoorden op andere vragen te lezen) heel veel aan heb gehad.
Nu loop ik zelf ergens op vast. Ik ben bezig met een simpel computerprogramma voor constructieve berekeningen, maar hier moet ik dus met alle uitzonderingen rekening houden. Daarom heb ik nu een paar vragen over de doorsnedeklassen zoals ze zijn aangegeven in hoofdstuk 5.6 van de NEN-EN 1993-1-1 (Eurocode 3). De vragen zijn als volgt:
  • Mag je bij profielen van klasse 1 en 2 altijd het plastische weerstandsmoment gebruiken in berekeningen?
  • Hoofdstuk 5.6 maakt onderscheid tussen onderdelen belast op druk en buiging. Moet voor indeling van het hele profiel gekeken worden naar beide waarden? Of kan voor berekening van bijv. een ligger alleen naar buiging gekeken worden? En voor kolommen op alleen druk?
  • Er zijn een paar standaardprofielen die volgens mijn berekeningen in klasse 4 komen, zoals een HEA1000 op druk. Vervolgens moet je met berekeningen Aeffgebruiken ipv A bij die klasse. Hoe verschilt het effectieve oppervlak van het totale oppervlak in die profielen?
  • Heeft iemand misschien een tabel waar voor de standaardprofielen (HEA, HEB, HEM, IPE, UNP etc.) in staat tot welke profielklasse ze behoren bij verschillende staalkwaliteiten? Ik heb het berekend volgens de tabel in 5.6 voor al deze profielen maar ik zou het graag nog controleren.
 
Jullie zouden me echt heel erg op weg helpen als jullie deze vragen even kunnen beantwoorden!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Doorsnedeklassen van stalen liggers

Mag je bij profielen van klasse 1 en 2 altijd het plastische weerstandsmoment gebruiken in berekeningen?
In principe wel.
Hoofdstuk 5.6 maakt onderscheid tussen onderdelen belast op druk en buiging. Moet voor indeling van het hele profiel gekeken worden naar beide waarden? Of kan voor berekening van bijv. een ligger alleen naar buiging gekeken worden? En voor kolommen op alleen druk?
Je moet alle mogelijke delen van de doorsnede classificeren. De hoogste klasse telt.
Opm: klasse kan anders zijn per set snedekrachten (ligging (plastische)neutrale lijn)
Er zijn een paar standaardprofielen die volgens mijn berekeningen in klasse 4 komen, zoals een HEA1000 op druk. Vervolgens moet je met berekeningen Aeffgebruiken ipv A bij die klasse. Hoe verschilt het effectieve oppervlak van het totale oppervlak in die profielen?
Geen idee. Klasse 3 is het maximum dat ik ben tegengekomen bij praktische berekeningen. Mogelijk staan de details voor klasse 4 in deel 5 van eurocode 3/
Heeft iemand misschien een tabel waar voor de standaardprofielen (HEA, HEB, HEM, IPE, UNP etc.) in staat tot welke profielklasse ze behoren bij verschillende staalkwaliteiten? Ik heb het berekend volgens de tabel in 5.6 voor al deze profielen maar ik zou het graag nog controleren.
Voor zuivere druk en zuivere buiging is die tabel beschikbaar. Zie bijvoorbeeld: http://amsections.arcelormittal.com/fileadmin/redaction/4-Library/1-Sales_programme_Brochures/Sales_programme/DB_Sections_and_bars.xls

Dit is misschien ook nuttig voor jou: http://amsections.arcelormittal.com/library/design-manuals-steel-building-in-europe.html
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Doorsnedeklassen van stalen liggers

Uit interesse bekeek ik zelf al eens wat er met een klasse 4 sectie moet gebeuren. Je zal de oppervlakte van de onderdelen op druk moeten reduceren om rekening te houden met het effect van lokale knik/plooien. Details vind je in in EN 1993-1-3 voor koud gevormde profielen, EN 1993-1-5 voor warm gewalste profielen en custom profielen.

Mja, ik ben dit dus nog niet tegengekomen bij praktisch gebruik. Ik vermoed dat dit enkel een rol speelt bij slanke secties en secties gelast uit plaatstaal.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 2

Re: Doorsnedeklassen van stalen liggers

Heel erg bedankt! Hier kan ik wel wat mee!

Reageer