Kansberekening met per keer 60% kans.....

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Kansberekening met per keer 60% kans.....

Hallo,
 
Ik zit met het volgende : stel dat ik met iedere inleg die ik doe een geschatte kans heb van 60% dat ik het er goed van afbreng. Natuurlijk kan het voorkomen dat het een aantal keren fout gaat. Maar hoe groot of hoe klein is die kans nu eigenlijk?
 
Ik bedoel het volgende : 
 
1. Hoe groot of hoe klein is de kans dat ik "pas" bij de tweede keer het bij het rechte eind heb.
2. Hoe groot of hoe klein is de kans dat ik "pas" bij de derde keer het bij het rechte eind heb.
3. Hoe groot of hoe klein is de kans dat ik "pas" bij de vierde keer het bij het rechte eind heb.

4. Hoe groot of hoe klein is de kans dat ik "pas" bij de vijfde keer het bij het rechte eind heb.

5. Hoe groot of hoe klein is de kans dat ik "pas" bij de zesde keer het bij het rechte eind heb.

6. Hoe groot of hoe klein is de kans dat ik "pas" bij de zevende keer het bij het rechte eind heb.

7. Hoe groot of hoe klein is de kans dat ik "pas" bij de achtste keer het bij het rechte eind heb.

8. Hoe groot of hoe klein is de kans dat ik "pas" bij de negende keer het bij het rechte eind heb.

9. Hoe groot of hoe klein is de kans dat ik "pas" bij de tiende keer het bij het rechte eind heb.

 
Ik zou het ook HEEL GRAAG willen weten wanneer ik bij iedere keer 55% of 65% kans heb....
 
U zou mij daarmee ontzettend helpen. Alvast bedankt!
 
Groet,
Johan
 
 

 

 
 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Kansberekening met per keer 60% kans.....

1. dan is de eerste keer fout (kans is ...) en de tweede keer goed (kans is ...), wat denk je nu zelf ... , wat moet je met beide kansen doen?

Berichten: 5

Re: Kansberekening met per keer 60% kans.....

Ik begrijp het.............. het blijft dus steeds 60%? Ja sorry man, ik heb andere kwaliteiten. Heb ik het zo goed? Ik dacht echter dat de kansen stijgen naarmate je het een aantal keren fout hebt gehad. Dus niet?

Berichten: 242

Re: Kansberekening met per keer 60% kans.....

Je snapt het niet. De kans verandert in principe niet. Tenzij je de vraag stelt hoe groot is de kans dat ik in 3 pogingen het correcte antwoord hebt? En dat is je vraag, safe probeert je aan het denken te zetten en niet gewoon simpel weg het antwoord te geven want daar leer je minder van.
 
Hoe groot is de kans dat je een 6 rolt met een dobbelsteen?
1ste keer is het 1/6
2de keer is het 1/6
3de keer is het 1/6
etc etc
 
Hoe groot is de kans dat ik tijdens 3 keer roller minimaal 1 keer 6 rolt?
Ik geef 1 hint, 6 keer rollen is geen garantie voor 1 keer een 6 rollen.
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Berichten: 5

Re: Kansberekening met per keer 60% kans.....

Nee, ik snap het inderdaad niet, zal wel uit een ei komen :oops:  ;)  en zoals ik al schreef, ik heb andere kwaliteiten, bijvoorbeeld taalkunde. Verandert is met een "t". Geintje. Boys, ik ben bijna 56, geen student en ik hoef het ook niet te leren. Ik wil gewoon weten hoe groot de kans is dat ik bijvoorbeeld idd zoals Luc schrijft, na 3 of meer pogingen het juiste antwoord heb waarbij ik elke keer een geschat juistheidspercentage heb van 60%.
 
Help me nu even alsjeblieft, ik ben geen wiskundige.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: Kansberekening met per keer 60% kans.....

Ik zal de eerste stappen van de methode eens geven.
Zo'n vraag los je op door te kijken naar hoe hoog de kans is dat het fout is (40%). Eerste keer fout is dus 40% kans, de bijhorende kans op juist is dus 100%-40%=60%. De tweede keer op een rij fout is 40% van die 40% (zie je in waarom?), de bijhorende kans waarbij je dus in die twee beurten al eens juist bent geweest is dan 100%-(40% van 40%)=100%-16%=84%.
 
Probeer het geval van 3 en meer zelf eens.
 
 
luvene schreef: Nee, ik snap het inderdaad niet, zal wel uit een ei komen  :oops:   ;)  en zoals ik al schreef, ik heb andere kwaliteiten.

 
No worries, niemand schiet je af ;) we proberen gewoon te helpen. Het is ook altijd nuttig als je er wél wat van leert.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Kansberekening met per keer 60% kans.....

Safe schreef: 1. dan is de eerste keer fout (kans is ...) en de tweede keer goed (kans is ...), wat denk je nu zelf ... , wat moet je met beide kansen doen?
 
Je zegt uit te gaan van: (ik weet niet wat je met inleg bedoelt) kans poging is goed: 60%. Eens?
Wat is de kans dat je poging fout is ... ?

Berichten: 242

Re: Kansberekening met per keer 60% kans.....

Oké heel simpel voorbeeld met een muntje (ik ben ook geen expert als het aankomt op kansberekeningen):
Je hebt een muntje en je wilt kop gooien.
Je gooit 1 keer, er is 50% kan op kop want er zijn maar 2 uitslagen. Je hebt munt gegooid dus je gooit nog een keer.
2de keer, er is 50% kans dat je bij deze stap komt en 50% kans dat je het dit keer ook fout doet dus 50% van 50 = 25% dat het nu weer fout gaat. Voor succes: 100-25=75%. Gooi je weer munt gooi dan nog een keer.
3de keer, er is 25% kans dat je bij deze stap komt en 50% kans dat je het dit keer ook fout doet dus 50% van 25 = 12,5% dat het nu weer fout gaat. Voor succes: 100-12,5=87,5%. Gooi je weer munt gooi dan nog een keer.
4de keer, er is 12,5% kans dat je bij deze stap komt en 50% kans dat je het dit keer ook fout doet dus 50% van 12,5 = 6,25% dat het nu weer fout gaat. Voor succes: 100-6,25= 93,75% etc. etc.     
 
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Berichten: 5

Re: Kansberekening met per keer 60% kans.....

Safe schreef:  
Je zegt uit te gaan van: (ik weet niet wat je met inleg bedoelt) kans poging is goed: 60%. Eens?
Wat is de kans dat je poging fout is ... ?
Inleg is kans. Inleg is verkeerde woordkeuze. Als de kans 60% goed is dan is de foutkans 40%.Als ik Flisk zijn antwoord lees dan heb ik bij de tweede kans al 84% kans dat ik het er goed van afbreng. Dat lijkt al TE mooi om waar te zijn, ik geloof het direct, daar niet van. De kans is dus heel erg klein dat ik het er na 5 keer niet goed afbreng. Toch heb ik moeite om dit in mijn hersens binnen te krijgen, kan het bijna niet geloven en schat de kans zelf in dat er toch wel een gerede kans is dat ik 5 keer de deksel op mijn neus krijg.....
luc schreef: Oké heel simpel voorbeeld met een muntje (ik ben ook geen expert als het aankomt op kansberekeningen):
Je hebt een muntje en je wilt kop gooien.
Je gooit 1 keer, er is 50% kan op kop.............. etc. etc. 
Kijk Luc............ vriend! Daar heb ik wat aan! Het lijkt logisch en is logisch maar ik ben geen Einstein, in ieder geval niet in deze materie  ;) Thanx!

Berichten: 242

Re: Kansberekening met per keer 60% kans.....

Je hebt een vrij grote kans dat het goed gaat de eerste keer met je 60% voorbeeld. In het geval van met een dobbelsteen een 6 gooien is de kans na 10 keer gooien al 84% terwijl dit met 1 keer gooien maar 16% is. In het geval van het muntje zit je na 6 keer gooien al boven de 99% kans. Maar misschien dat het je al opviel, de toename in kans wordt per stap steeds kleiner en theoretisch gezien zal de kans dat je iets lukt dus nooit 100% worden.
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: Kansberekening met per keer 60% kans.....

luvene schreef: Inleg is kans. Inleg is verkeerde woordkeuze. Als de kans 60% goed is dan is de foutkans 40%.Als ik Flisk zijn antwoord lees dan heb ik bij de tweede kans al 84% kans dat ik het er goed van afbreng. Dat lijkt al TE mooi om waar te zijn, ik geloof het direct, daar niet van. De kans is dus heel erg klein dat ik het er na 5 keer niet goed afbreng. Toch heb ik moeite om dit in mijn hersens binnen te krijgen, kan het bijna niet geloven en schat de kans zelf in dat er toch wel een gerede kans is dat ik 5 keer de deksel op mijn neus krijg.....
Ter verduidelijking, de kans dat het juist zit blijft 60% per beurt, maar de kans dat je geen enkele keer juist zit neemt af. Je kan je ook wel voorstellen dat na 1000 keer, de kans dat alles fout is, bijna 0% is.
 
In mijn antwoord berekende ik dus de kans dat ofwel de eerste beurt juist was, ofwel de tweede beurt juist was, ofwel allebei. M.a.w. 100% min de kans dat het allebei fout was.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Berichten: 5

Re: Kansberekening met per keer 60% kans.....

Allemaal reuze bedankt mannen!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Kansberekening met per keer 60% kans.....

1. kans eerste fout is ... , kans tweede goed is ... . Wat moet je met deze getallen doen om de kans op je vraag te bepalen?
 
Raad: met procenten werken is onhandig, werk dus met breuken bv 60%=0,6.

Reageer