[scheikunde] Natuurlijk voorkomende isotopen onderscheiden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 12

Natuurlijk voorkomende isotopen onderscheiden

Hallo
 
Ik vraag mij af of er een manier is om uit een reeks isotopen van een element te kunnen bepalen welke daarvan natuurlijk voorkomend zijn, zonder de oorspronkelijke mass spectrum voor ogen te hebben.
 
Alvast bedankt.

Berichten: 12.262

Re: Natuurlijk voorkomende isotopen onderscheiden

Massa is een van de weinige verschillen tussen isotopen, dus bepaling op basis van iets anders dan massa is lastig. De logische techniek lijkt me dan ook echt massaspectrometrie.

In bepaalde gevallen hebben isotopen echter een afwijkende 'spin' en kun je ze van elkaar onderscheiden in NMR experimenten. Je zou in theorie kunnen bepalen wat de verhouding tussen 12C en 13C is door het sample te wegen en te kijken naar de signaalsterkte bij NMR. Bij een hogere dan natuurlijke concentratie 13C zou je een sterker signaal krijgen, al denk ik niet dat dit een gangbare methode is om de verhouding tussen isotopen te bepalen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: Natuurlijk voorkomende isotopen onderscheiden

Dag Benm, ik zie dat jij ook al aardig aan het doordenken bent gegaan. Waarvoor dank trouwens.
 
Het was niet duidelijk in mijn openingspost (zie ik nu), maar ik heb wel informatie over de massa. Ik heb de grafische mass spectrum niet, alleen maar tekst. Deze vraag heeft betrekking op een vraagstuk uit de Chemical Principles van Atkins et al.
 
Je hebt daar een oefening. Ze geven je drie isotopen van Br met massa's 158, 160 en 162 en dan moet je gaan zien welke twee van deze drie natuurlijk voorkomen. Het antwoord stond ook gewoon achteraan (dat is niet het probleem), het is 79 en 81.
 
Maar hoe je dat zelf kunt berekenen is mij niet duidelijk. Het enige wat ik kan vaststellen is dat tussen de drie pieken van de mass spectrum het verschil steeds twee is.
 
Voor de volledigheid heb ik de tekst hier toch maar bijgestoken, anders steken leden er misschien meer tijd in dan nodig is:
 
The bromine molecule, Br2, is known to contain two atoms of bromine. A mass spectrum of the molecular ions formed showed three Br2+ peaks, with mass numbers 158, 160, and 162. Use this information to determine which isotopes of bromine occur in nature.

(Taken from: Chemical Principles)
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Natuurlijk voorkomende isotopen onderscheiden

Alek schreef:  
 Ze geven je drie isotopen van Br met massa's 158, 160 en 162 
Nee, dat doen ze niet, ze geven je de massa's van  de 3 verschillende Br2 - MOLECULEN die die pieken gaven. 
 
Dan pak je een lijstje met Br-isotopen, en je ziet dat die qua ATOOMmassa uiteen kunnen lopen van 79 tot 87.
 
En dan ga je puzzelen. met welke TWEE van die ATOOMmassa's samen kun je zowel de MOLECUULmassa's 158, 160 als 162 verkrijgen? 
 
(daarvoor heb je zo'n lijstje met bekende isotopen overigens niet eens nodig, wiskundig kun je drie vergelijkingen met twee onbekenden opstellen omdat gegeven is dat je maar met twee verschillende isotopen te maken hebt)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: Natuurlijk voorkomende isotopen onderscheiden

Bedankt Jan,
 
Daarmee kom ik op:
 
79+79

79+81

80+80

81+81
 
Zowel met 79 als 81 kan je tot massa's 158, 160 en 162 komen. Met twee atoommassa's van 80 maak je enkel een Br2-molecule aan massa 160, maar niet zowel nog iets anders (uit lijste 158,160,162, wel te verstaan). Zo?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Natuurlijk voorkomende isotopen onderscheiden

zo ja  :)
 
en inderdaad komen die twee volgens mijn binas in de natuur nagenoeg fifty-fifty voor. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: Natuurlijk voorkomende isotopen onderscheiden

;) 

Berichten: 12.262

Re: Natuurlijk voorkomende isotopen onderscheiden

Daarmee kom ik op:
 
79+79
79+81
80+80
81+81
 
Zowel met 79 als 81 kan je tot massa's 158, 160 en 162 komen. Met twee atoommassa's van 80 maak je enkel een Br2-molecule aan massa 160, maar niet zowel nog iets anders (uit lijste 158,160,162, wel te verstaan). Zo?
Yeah, dat is de truc: Als bijv 80 ook zou voorkomen, zou je verwachten combinaties met 79 en 81 te zien met massa's 159 en 161, maar die zie je niet. Blijkbaar bestaat het geheel dus uit slechts 79 en 81 om een dergelijke verdeling te krijgen.

Overigens vind ik 'natuurlijk voorkomend' wat misleidend/overbodig: Wat je ziet gaat alleen over het sample dat je onderzoekt, of dat nou uit de natuur of uit een kernreactor komt maakt niets uit, op basis van de data is de conclusie over de aanwezige isotopen precies hetzelfde.
Victory through technology

Reageer