toedieningsvormen voor/nadelen

Moderator: ArcherBarry

Reageer

toedieningsvormen voor/nadelen

goededag lezers ik moet voor biologie een verslag maken met de verschillende vormen van toedieningsmogelijkheden en de voordelen en de nadelen van die vormen

alleen het probleem is dat ik amper wat kan vinden over dit onderwerp en al helemaal niet welke voordelen of nadelen ervan zijn.

de manieren van toedieningen die ik heb bedacht zijn

- tablet

- zetpil

- spuit

- drankje

- balsem

- inademen

gaat Btw over de mannenpil ja weet het een K onderwerp maar was niet mijn keuze

ik hoop dat ik genoeg geinformeert heb en dat ik snel antwoord krijg iedereen nog een fijne dag en ik ga maar verder zoeken

Re: toedieningsvormen voor/nadelen

nou lijkt me logisch, een zetpil moet je achterkant en dat is niet echt populair, een spuit moet via je huid en dat is ook vaak niet prettig (mede doordat het lastig kan zijn dat zelf te moeten doen) een drankje is makkelijk in te nemen, een balsem goed aan te brengen (maar wat doet een mannenpil op je huid????) en inademen lijkt me wat onprettig voor mensen met astma!

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: toedieningsvormen voor/nadelen

het is gewoon hoe het moet opgenomen worden en door wie toegedient.

Als je elke dag iets moet toe dienen en ze kunnen het in poeder vorm brengen dan kies je voor pil. Kan het niet in poeder vorm dan inspuiting (insuline) als het direct moet werken en in je darmen dan zetpil.

Balsem is voor huid aandoeningen of voor toediening van iets dat inwerkt in de regio waar het aan gesmeerd wordt en niet verder bv reflex gel of spray ( niet alle gewrichten of spieren moeten product krijgen)

in ademen is voor longen en ik weet niet direct waarvoor anders

siroop is keel.

Voor de man pil kan je gaan voor pillen (dagelijks en is waarschijnlijk in poeder vorm te brengen) of implant (is zo'n staafje onder de huid (bestaat ook voor vrouwen = implanon en zeer handig want werkt 3 jaar)

voor de man zou ik zeggen inplantaat want

man = vergeetachtig en nonchalant en gemakzuchtig

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: toedieningsvormen voor/nadelen

Anonymous schreef:de manieren van toedieningen die ik heb bedacht zijn

- tablet

- zetpil

- spuit

- drankje

- balsem

- inademen
Nou.. je moet er ook rekening mee houden dat stoffen die je oraal inneemt, niet altijd tegen bijvoorbeeld maagzuur kunnen. Insuline is een eiwit en dat wordt in je spijsverteringskanaal afgebroken.. daarom moet je dat spul spuiten. Dan kun je ook niet alle stoffen in poedervorm maken, of juist vloeibaar. Dat soort dingen..

Dan nog 'comfort'.. teblet is prima, zetpil wil menig mens liever niet aan :shock: , spuit is ook niet prettig en dan heb je ook weer het risico op vuile naalden enzo (en ze zijn duur en moeilijk af te voeren !niet zomaar weggooien.. je weet nooit wie zich eraan prikt!)

Balsem kan je gekloot krijgen met de dosering (net als vloeibaar-oraal) omdat je niet precies weet hoeveel je moet smeren / wat blijft er daarna aan je kleren hangen ... dat soort dingen.

Inademen kan ook lang niet met alle stoffen - prut je op den duur je longen niet vol?

succes
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer