MERS-virus duikt ook in Nederland op.

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

MERS-virus duikt ook in Nederland op.

Onderzoekers van het RIVM en het Erasmus MC hebben vastgesteld dat een Nederlander die onlangs een bezoek bracht aan Saoedi-Arabië besmet is geraakt met het MERS-virus. Daarmee is het virus nu voor het eerst ook in Nederland opgedoken.
 
De patiënt – die momenteel stabiel is – raakte in Saoedi-Arabië besmet. Hij wordt in strikte isolatie in het Medisch Centrum Haaglanden verpleegd. Mensen die contact hebben gehad met de man worden in kaart gebracht en nauwlettend in de gaten gehouden.
 
Het MERS-virus veroorzaakt ernstige luchtwegklachten en vormt met name een gevaar voor mensen die reeds met andere gezondheidsklachten kampen. Symptomen zijn: koorts, hoesten, ademhalingsproblemen en soms diarree. Mensen kunnen het virus in principe op elkaar overdragen, maar alleen als ze nauw contact met elkaar hebben. Er is geen vaccin of specifieke behandeling voor het virus. Artsen zullen mensen met het virus een behandeling geven die erop gericht is om de lichaamsfuncties te ondersteunen.
 
mers.JPG
mers.JPG (44.84 KiB) 434 keer bekeken
 
Bron:
Lees verder op scientias.nl
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: MERS-virus duikt ook in Nederland op.

O nee, niet weer een virus-is-gonna-kill-us-all!
 
Altijd grappig dat media dat zo snel oppakken. 
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: MERS-virus duikt ook in Nederland op.

Ik zie nergens staan dat het ons allemaal zal uitmoorden ;)
Het is gewoonweg een nieuw virus waarvoor er nog niet direct een goede behandeling is. In Saudi Arabië zijn er ongeveer 450 gevallen geweest waarbij 120 tal dodelijk afliep. Toch wel iets dodelijker dan een griepje en voor zover ik weet komt dat ook altijd in het nieuws.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: MERS-virus duikt ook in Nederland op.

Ik moest wel lachen toen ik hoorde dat de overheid van Saoedi-Arabië, om besmetting met het virus te voorkomen, heeft opgeroepen om niet meer met kamelen te kussen.
 
Van de 120 doden door het virus, mankeerde een groot deel al wat.

Berichten: 12.262

Re: MERS-virus duikt ook in Nederland op.

Tja, kamelen kussen - het is in het midden oosten wel gebruikelijk om kamelen een beetje te knuffelen zoals sommige mensen hier met honden doen, dus zo'n raar advies is het niet.

Maar hoe gevaarlijk het is valt lastig te zeggen. Er komt een cijfer van 120 doden uit 450 besmettingen, maar de vraag is hoeveel besmettingen er zijn (geweest) die nooit geregistreerd zijn omdat de klachten niet ernstig genoeg waren om uberhaupt naar een dokter te gaan (dat doe je bij een stevige verkoudheid tenslotte ook niet).

Vervelendste is dat we mogelijk weer zo'n paniektoestand krijgen als met SARS destijds, maar dan met alles wat via het midden oosten vliegt (en dat is nogal veel tegenwoordig).
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: MERS-virus duikt ook in Nederland op.

Op dat laatste doelde ik inderdaad.


En het virus is niet nieuw, is al 2 jaar geleden ontdekt.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 12.262

Re: MERS-virus duikt ook in Nederland op.

Nieuw of bekend maakt denk ik niet zoveel uit, het probleem ontstaat als zo'n virus van mens op mens over gaat. Gelukkig lijkt dat met MERS nogal mee te vallen - zolang er geen gevallen bekend worden van besmettingen die niet in het midden oosten zijn ontstaan is er denk ik niet zoveel aanleiding voor onrust.
Victory through technology

Reageer