[natuurkunde] Eenheden omwerken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 29

Eenheden omwerken

Hoi Allemaal!
 
Ik liep bij een oefenexamen natuurkunde tegen het volgende aan(zowel vraag als correctievoorschrift heb ik er in bijlage bijgevoegd):
 
Waarom is de eenheid van energie Nm(ik neem aan Newton keer meter?)?
 
Alvast bedankt!
 
vraag.png
vraag.png (56.28 KiB) 280 keer bekeken
antwoord.png
antwoord.png (46.93 KiB) 280 keer bekeken

Berichten: 546

Re: Eenheden omwerken

Denk aan de formule voor arbeid!
Kom je er zo uit?

Berichten: 29

Re: Eenheden omwerken

Right, vrij logisch. Blijf het trouwens dan wel weer vreemd vinden dat het "logisch" is dat de eenheid voor energie Nm is en dat dat geen punten oplevert. Lijkt me toch evengoed een denkstap als de Lorentzkracht-formule erbij halen. 

Berichten: 546

Re: Eenheden omwerken

Zeker voor vwo-begrippen is dit een makkelijke vraag in verhouding tot de rest van het examen. Ze gaan hier echt niet meer dan twee punten voor geven...
 
In ieder geval succes, ik heb hem ook morgen :P
 
Edit: J = Nm staat ook in Binas T4

Berichten: 29

Re: Eenheden omwerken

Ik bedoel meer dat de stap naar de lorentzkracht-formule wat mij betreft meer voor de hand ligt dan naar arbeid, kortom ik snap de puntenverdeling niet;) Maarja ik heb sowieso altijd commentaar op hoe vragen en antwoorden geformuleerd worden, zal wel aan mij liggenxd
 
Dankjewel, heb er op zich wel vertrouwen in:) Jij ook succes morgen!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Eenheden omwerken

Bob1200 schreef: Right, vrij logisch. Blijf het trouwens dan wel weer vreemd vinden dat het "logisch" is dat de eenheid voor energie Nm is en dat dat geen punten oplevert. Lijkt me toch evengoed een denkstap als de Lorentzkracht-formule erbij halen. 
dan zouden we ook punten moeten gaan geven voor het feit dat je weet dat de eenheid van snelheid m/s is. Beetje DUHH hè, op vwo-niveau. 
Het gaat er hier om dat je alle grootheden, ook die magnetische veldsterkte B, moet zien uit te drukken in grondeenheden (of in eenheden die weg vallen tegen andere die je al hebt.)  Wie dan niet op de idee van joule = Nm komt verdient mijns inziens ook geen van twee de punten. Voor die lastigere B zoek je dus een handige formule met die B erin, bijvoorbeeld die van de lorentzkracht. Die werk je om tot B=...... en dat substitueer je in E = (....) qcr
 
Overal grondeenheden van maken, of minstens hogere eenheden die weg vallen tegen andere die je al hebt, verder zaken tegen elkaar wegdelen en je houdt Nm=Nm over. Of als je tot het gaatje gaat kgm²s² = kgm²s² .  QED en hup naar de volgende vraag. 
 
En ja, er is geen enkel correctievoorschrift dat helemaal dichtgetimmerd is. Dat kan niet. Geen enkel correctievoorschrift dat zou pretenderen alle mogelijke varianten van goed te keuren antwoorden te geven kan de gemeenschappelijke creativiteit van duizenden kandidaten overleven. Het is daarom dat een corrector een andere juiste aanpak die tot een correct antwoord leidt (er zijn meer wegen die naar Rome leiden) ook zeker goed zal rekenen. Daarvoor krijgt hij/zij expliciet toestemming in het algemene of in het vakspecifieke deel van het correctievoorschrift. 
 
Het punt voor die formule van de lorentzkracht krijg je omdat je inziet dat je iets met die B zult moeten doen. Ongeacht of het je uiteindelijk lukt (dan ook tweede punt) of niet. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 29

Re: Eenheden omwerken

Ik geef me gewonnen haha, ik doorzag m sowieso niet dus eigenlijk heb ik überhaupt geen recht van spreken;) Bedankt voor de reacties in ieder geval!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Eenheden omwerken

Bob1200 schreef:  ik doorzag m sowieso niet 
kijk dan nog eens even in de microcursus formules herschrijven. Want dimensiecontroles zijn een basisvaardigheid (die dus in examens ook regelmatig terugkomen) 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 29

Re: Eenheden omwerken

Zal ik inderdaad eens doen, bedankt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.572

Re: Eenheden omwerken

je kunt gebruik maken van de eenheid van elektrische veldsterkte
deze eenheid is N/C=V/m
hieruit volgt
N.m=V.C

Reageer