[scheikunde] Materialenleer

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 46

Materialenleer

Hallo allemaal. Ik heb een probleem bij de volgende vraag;
 
Hoe kan men een kunststof slagvaster maken?  (3 manieren)
 
1 manier weet ik: Door copolymeren te vormen. Bijvoorbeeld Polystyreen en polybutadieen, er kan een 3-blok copolymeer ontstaan waardoor HIPS (High Impact PolyStyreen) gevormd wordt.
 
Maar voor de rest vind ik nergens andere mogelijkheiden.
 
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
 
Met vriendelijk groet
Sodium

Berichten: 581

Re: Materialenleer

Door het toevoegen v an rubber kan een kunststof ook slagvaster gemaakt worden

Gebruikersavatar
Berichten: 46

Re: Materialenleer

Jaa, Dat is het geen dat ik heb aangehaald bij het eerste puntje. Polystyreen met polybutadieen (synthetisch rubber).

Gebruikersavatar
Berichten: 10.560

Re: Materialenleer

Nee, dat zijn toch 2 verschillende zaken. Een styreen-butadieen copolymeer heeft zowel styreen- als butadieenmonomeren ingebouwd in de polymeerketens; in het geval van HIPS groeien polystyreenketens vanaf een polybutadieen "hoofdketen". Het is dus 1 polymeer opgebouwd uit verschillende monomeren.
 
Je kunt kunststoffen ook slagvaster maken door rubberachtige polymeren door het gewenste polymeer te mengen. Je hebt dan dus 2 verschillende polymeren en men spreekt over een blend. Je mengt de kunststoffen voor/tijdens het extrusie of spuitgiet-proces. Omdat polymeren van zichzelf niet echt de neiging hebben om te willen mengen, moet je ook een zogenaamde compatibilizer toevoegen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 46

Re: Materialenleer

Oooh oke. Maar ik heb nog een vraag over de eerste twee voorbeeltjes. Komt dit niet neer op SBR (random) en SBS (blok)? Of zit ik hier fout?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.560

Re: Materialenleer

Ik weet niet op welke 2 voorbeelden je nu doelt, maar in zijn algemeenheid, je kunt verschillende soorten copolymeren maken, willekeurig (random), alternerend, blok en graft.
 
In een blok-copolymeer bestaan de ketens uit segementen waarin steeds hetzelfde type monomeer zit. Bij SBS gaat het om een triblok-copolymeer, bestaande uit een stuk met styreen-eenheden, een stuk met butadieen-eenheden en tenslotte weer een stuk met styreen-eenheden.
Deze blokken zitten chemisch aan elkaar geknoopt, en de verschillende monomeren zitten dus in dezelfde keten. Je kunt de keten zien als:
 
-S-S-S-S-S-S-S-B-B-B-B-B-B-B-B-B-B-S-S-S-S-S-S-S-
 
(maar uiteraard bestaan de segmenten uit meer monomeren dan hier getekend)
 
Dit is iets anders dan een polymere blend. Daar gaat het om verschillende polymeren, verschillende ketens bestaande uit ofwel monomeer A ofwel monomeer B. Deze ketens zitten niet chemisch aan elkaar geknoopt maar worden in de gesmolten toestand door elkaar gemengd, zoals je ook water en ethanol kunt mengen.
 
Echter, polymeren gedragen zich onderling doorgaans als water en olie, en mengen dus niet goed. Om dat toch voor elkaar te krijgen wordt compatibilizer toegevoegd. Daarmee kun je het toch tot een min of meer homogeen mengsel maken. De compatibilizer werkt min of meer zoals een emulgator werkt tussen water en olie.
 
 
Met betrekking tot styreen en butadieen worden random, blok- en graft copolymeren gemaakt, met elk hun eigen toepassing.
 
Random vormt de basis voor synthetisch rubber. Dit polymeer moet gevulcaniseerd worden om de rubbereigenschappen te verkrijgen.
Blok vormt de basis voor thermoplastisch elastomeer.
Graft vormt de basis voor HIPS.
 
De aanduiding SBR wordt gebruikt voor styreen-butadieen random copolymeren, maar ook voor styreen-butadieenrubber in zijn algemeenheid.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 46

Re: Materialenleer

Oke, nu ben ik mee. In onze boek staat hierover heel weinig info waardoor ik wat in de war geraakte.
 
Bedankt!
 
Met vriendelijke groet
Sodium

Reageer