Vreemde vectorenvraag

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Vreemde vectorenvraag

Laat f een functie van R3 x R3 naar R zijn. De gezochte functie f moet nu voor alle vectoren
\( \overrightarrow{a} \)
uit R3 waarvoor
\( \left | \overrightarrow{a} \right | \neq 0 \)
, voor alle
\( \lambda_1 , \lambda_2 , \lambda_3 , \lambda_4 , \, ... \, , \lambda_{n-1} \)
uit R en voor alle vectoren
\( \overrightarrow{b} \)
uit R3 waarvoor
\( \left | \overrightarrow{b} \right | = 1 \)
en
\( \overrightarrow{b} \perp \overrightarrow{a} \)
voldoen aan:
 
\( f(\overrightarrow{v_1} , \overrightarrow{v_2}) \, . \, f(\overrightarrow{v_2} , \overrightarrow{v_3}) \, . \, f(\overrightarrow{v_3} , \overrightarrow{v_4}) \, . \,\, ... \,\, . \, f(\overrightarrow{v_{n-1}} , \overrightarrow{v_1}) \, = \, 1 \)
 
waarbij:
 
\( \overrightarrow{v_1} = \overrightarrow{a} + \lambda_1 . \overrightarrow{b} \)
 
\( \overrightarrow{v_2} = \overrightarrow{a} + \lambda_2 . \overrightarrow{b}\)
 
\( \overrightarrow{v_3} = \overrightarrow{a} + \lambda_3 . \overrightarrow{b}\)
 
\( \overrightarrow{v_4} = \overrightarrow{a} + \lambda_4 . \overrightarrow{b}\)
 
...
 
\( \overrightarrow{v_{n-1}} = \overrightarrow{a} + \lambda_{n-1} . \overrightarrow{b}\)
 
 
(In plaats van de vector
\( \overrightarrow{v_{n}} \)
is dus de vector
\( \overrightarrow{v_1} \)
genomen, en in plaats van het getal
\( \lambda_n \)
het getal
\( \lambda_1 \)
.)
 
 
Eén functie die aan dit alles voldoet zien we al direct, namelijk de functie die voor alle vectoren
\( \overrightarrow{v_1} \)
en
\( \overrightarrow{v_2} \)
als functiewaarde
\( f(\overrightarrow{v_1} , \overrightarrow{v_2}) = 1 \)
heeft. De vraag is nu of er buiten dat triviale geval nog meer functies f zijn die voldoen.
 
 
PS Hier zien we ook weer dat zinnen soms na een stukje LaTeX spontaan afbreken. :(

Re: Vreemde vectorenvraag

Het ziet ernaar uit dat er inderdaad niet-triviale functies f bestaan die aan de gestelde voorwaarden voldoen. Bijvoorbeeld:
 
\( f(\overrightarrow{v_1} , \overrightarrow{v_2}) = \frac{g( \left | \overrightarrow{v_1} \right | )}{ g( \left | \overrightarrow{v_2} \right | )} \,\, ,\)
 
waarin g een willekeurige functie is waarvan de functiewaarde voor alle (niet-negatieve) argumenten positief is.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Vreemde vectorenvraag

Niet meteen een antwoord, maar eerder vragen die dit bij mij oproept. Het lijkt me in deze vraag niet echt essentieel dat je functie f een functie is van R³ x R³ naar R, toch? Moet dit ook gelden voor elke n? En tot slot: waar speelt de eigenschap van je vectoren a en b mee? Ook dat lijkt me vrij irrelevant voor dit probleem, toch...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Re: Vreemde vectorenvraag

Drieske schreef: Niet meteen een antwoord, maar eerder vragen die dit bij mij oproept. Het lijkt me in deze vraag niet echt essentieel dat je functie f een functie is van R³ x R³ naar R, toch? Moet dit ook gelden voor elke n? En tot slot: waar speelt de eigenschap van je vectoren a en b mee? Ook dat lijkt me vrij irrelevant voor dit probleem, toch...
 
Ziehier voor de fysische achtergrond van mijn vraag:
 
http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/189331-hoe-verklaart-de-lorentz-ether-theory-de-gemeten-constante-lichtsnelheid/?p=1001629

Reageer