Hulp bij multipele regressie analyse met moderator

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2

Hulp bij multipele regressie analyse met moderator

Hallo!
 
Ik heb dringend hulp nodig bij een multipele regressie analyse met moderator. Ik moet deze uitvoeren voor mijn scriptie, dus belangrijk dat het goed gaat!
 
Mijn onafhankelijke variabele is Opleidingsniveau. Deze heeft 3 niveaus: laag, midden en hoog.
Mijn afhankelijke variabele is score op Depressie/Angst vragenlijst. Deze variabele beschouw ik als continu.
Mijn moderatorvariabele is de score op Neuroticisme vragenlijst. Deze variabele is ook continu.
 
Mijn hypothese was: De relatie tussen Depressie/Angst en opleidingsniveau wordt versterkt door neuroticisme.
 
Ik heb al voor opleidingsniveau 2 dummy-variabelen aangemaakt. Neuroticisme heb ik gecentreerd. Vervolgens heb 2 productvariabelen aangemaakt: neuroticisme * opleidingsniveau midden, en neuroticisme * opleidingsniveau hoog. De resultaten heb ik toegevoegd bij deze post. Wat voor conclusies kan ik hier nou precies uit trekken? 
 
Alvast ontzettend bedankt, ik verkeer echt in nood haha,
 
Margot
Bijlagen
Resultaten mult. regressie.docx
(18.36 KiB) 352 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Hulp bij multipele regressie analyse met moderator

Je hebt geleerd hoe je regressie moet doen in SPSS maar niet hoe je de uitkomsten moet interpreteren? Google eens op 'interpretatie interactie regressie' of lees hier iets meer over interacties en probeer daarna eens zelf eens wat uitspraken te doen. Dan kan ik je daarna vertellen of je op de goede weg zit :-)

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: Hulp bij multipele regressie analyse met moderator

Ik heb uiteraard al wat lees- en zoekwerk verricht hiervoor. Blijkt dat ik een redelijk lastige regressie heb uitgekozen, omdat mijn onafhankelijke variabele categorisch is, maar mijn moderator wel continu. Vandaar dat ik wat moeite heb met de interpretatie. 
Wat ik tot nu toe denk uit mijn resultaten te halen:

Opleidingsniveau blijkt geen significante voorspeller van Depressie/Angst-score. 
Wanneer neuroticisme wordt meegenomen in het model verklaart dit ong. 43%, dit model is wel significant en de regressie coëfficiënt van neuroticisme ook. Ik begrijp nog niet helemaal wat dit nou precies zegt over neuroticisme, omdat dit mijn moderator is. Kan ik hier nou over zeggen dat neuroticisme wel een significante voorspeller is van Depressie/Angst score?
Ook komen er geen significante interacties uit het model, dus het gehypothetiseerde interactie-effect blijkt niet te bestaan. Ik heb moeite om dit te vertalen naar een duidelijke conclusie voor mijn hypothese.
 
Alvast bedankt :)

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Hulp bij multipele regressie analyse met moderator

Ik zou beginnen met het interactie effect. Zoals je zelf al zegt zijn de interactietermen niet significant. Er is dus geen sprake van moderatie. In dat geval laat je de interactietermen weg uit het model. Dan hou je een model over met opleiding en neuroticisme. Er is geen opleidingseffect, maar wel een associatie tussen neuroticisme en depressie/angstscore.

Reageer