[scheikunde] kristallisatie trilling kookvertraging

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

kristallisatie trilling kookvertraging

Hallo,
 
Ik ben nieuw op dit forum.
Ik deed deze week een proef over fluorescerende stoffen.
We moesten ook een kooksteentje toevoegen (de werking hiervan is mij bekend).
Nu voorkomt een kooksteentje kookvertraging maar hoe begint een stof dan opeens te koken (als er dus geen ruw oppervlak is) als het geen belletjes kan vormen?
Dit zou dan gebeuren doordat een kristal kristalliseert door een trilling en daardoor een kettingreactie veroorzaken maar dit is mij nog niet helemaal duidelijk.
Zou iemand mij dit uit kunnen leggen?
 
b.v.d.
 
niveau: VWO4

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: kristallisatie trilling kookvertraging

Met het kristalliseren van kristallen heeft het weinig te maken. Bij kristalliseren kun je ook een soort vertraging waarnemen (onderkoelen van een vloeistof en oververzadigen van een oplossing) en dat heeft te maken met het feit dat het moeilijk is om het eerste begin van een kristal te vormen. Zodra dat begin er is, volgt de rest vanzelf. Maar als de energie om dat begin te vormen niet geleverd wordt, komt het ook niet op gang.
 
In die gevallen levert een trilling (er tegenaan tikken) genoeg energie om het begin op gang te brengen. Dan zie je ineens een vloeistof bevriezen of kristallen ineens ontstaan. Misschien komt daar je opmerking vandaan.
 
Maar kookvertraging heeft een iets andere oorzaak: De moleculen van de stof in de gasvorm moeten de vloeistof opzij drukken, en de oppervlaktespanning doorbreken, om een bel te kunnen vormen. Dat kost energie, en kracht, en zolang die er niet is, zal de stof ook niet koken. Ondertussen kan de temperatuur wel oplopen tot boven het kookpunt.
 
Pas wanneer er genoeg druk is opgebouwd, kunnen de gasmoleculen als bellen ontsnappen. En omdat de oppervlaktespanning dan doorbroken is, kan er een hele hoop in een keer vrijkomen. Bovendien is er dan een hoop energie aanwezig om de rest van het water te laten koken (de temperatuur was immers tot boven het kookpunt gestegen). Dan zal het dus in 1 keer heel heftig gaan, en zal de vloeistof ook alle kanten op spatten.
 
Dus, om antwoord te geven: Het is niet zo dat er helemaal geen bellen kunnen worden gevormd. Het is alleen moeilijker om bellen te vormen, daardoor duurt het langer. Maar op het moment dát er dan een belletje is gevormd, gaat het ook in een keer heel hard.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 8

Re: kristallisatie trilling kookvertraging

oké! Bedankt!

Reageer