Meeste effectieve vorm van repulsie?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 6

Meeste effectieve vorm van repulsie?

Beste Wetenschapsforum leden,
 
Ik ben nieuw op dit forum mijn naam is Anthony, 23 jaar en woonachtend in Rotterdam
 
Ik zal gelijk ter zaken komen, voor een project dien ik een elektromotor te maken waarvan de rotor permanente magneten bevat en de stator elektromagneten, hier heb ik een aantal vragen over:
 
wat is de beste manier om een elektromagneet te maken? welke materialen zullen een optimaal resultaat geven? dikte draad, aantal wikkelingen etc.
De rotor is een ronde houten plaat van 4 cm hoog en 20cm diagonaal hier komen de permanente magneten op (op de buitenring zegmaar in de hoogte), hoe dien ik de permanente magneten t.o.v. de elektromagneet te plaatsen? is een bepaalde hoek nodig voor een goede vorm van repulsie?
 
Er zijn flink wat soorten permanente magneten te krijgen, veel mensen zie ik neodymium gebruiken terwijl keramische een sterker veld hebben. zitten er nadelen aan het gebruik van keramische of iets dergelijks?
 
24v is max aan voeding en een zo hoog mogelijk toerental is de wens.
 
Ik kijk uit naar jullie antwoorden!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Meeste effectieve vorm van repulsie?

Wat ben je precies van plan? Ik weet niet veel van repulsiemotoren, maar ik weet wel dat ze niet met permanente magneten werken.

Berichten: 6

Re: Meeste effectieve vorm van repulsie?

Beste Klazon, ik ben van plan om een brushless motortje (DC) te bouwen en vraag me af hoe je dit het beste aan kan pakken. de afstoting ook wel repulsie tussen de elektromagneet en permanente magneet is voor mij ook nog wat onduidelijk vandaar dat ik dacht ik vraag het hier even.

Berichten: 6

Re: Meeste effectieve vorm van repulsie?

Nog even een vraag, ik wil een MOSFET gaan gebruiken voor het aan en uit schakelen vd magneten, weet iemand welk type ik het best kan gebruiken voor een 24v en 0,75amp systeem?

Reageer