Chemische reacties wanneer spijsolie wordt verhit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Chemische reacties wanneer spijsolie wordt verhit

Ik moet bepalen wat de bruikbaarheid is van spijsolie. Ik weet al hoe je dit moet doen. Maar nu weet ik niet precies welke chemische reacties er plaatsvinden wanneer je spijsolieverhit?Kan iemand me a.u.b. hiermee helpen.

Naar welke site kan ik gaan om de fysische eigenschappen van zonnebloem olie en soja olie te vinden.

Ik moet ook meer info omtrent zonnebloem olie en soja olie vinden.

Wie kent leuke sites met foto's en verslagen.

Wat zijn de Smeltpunten, kookpunten en dichtheden van spijsolie z.a.:

Zonnebloem olie

Soja olie

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: Chemische reacties wanneer spijsolie wordt verhit

Volgens mij bestaan deze olien uit tientallen verschillende olieen, en dan heb ik het niet eens over de honderden verschillende organischie stoffen die erin zitten. Dus je hebt te maken met een kooktraject.

Ik weet niet of je ook vragen hebt over verbranden, maar dat is helemaal ingewikkeld, dan heb je met duizenden reacties te maken.

Wat je wel kan doen is de olie opdelen in verschillende olieen. Zo bestaat slaolie uit: 14g/100g verzadigde vetten, 21g/100g enkelvoudig onverzadigd vetten en 57g/100g meervoudig onverzadigde vetten. Mischien kun je ze nog wel in meerdere opdelen.

Berichten: 51

Re: Chemische reacties wanneer spijsolie wordt verhit

Zag ik hierover ook niet iets op www.chemieforum.nl staan? :wink:

Hier zit wel een (oliebol)luchtje aan....
God does not play dice...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Chemische reacties wanneer spijsolie wordt verhit

Ik raad je aan je wat in de chemie van plaantaardige en dierlijke vetten te verdiepen.

Maar om een voorschot te geven:

De meeste plantaardige en dierlijke vetten (en oliën) bestaan voor 85-100% uit esters van glycerine (1,2,3-propaantriol) en vetzuren. Voor elke olie bestaan literatuurwaarden betreffende de verhouding van deze vetzuren. Zo bevatten olijfolie en zonnebloemolie veel oliezuur en bevat kokosvet veel laurinezuur.

Bij het verbranden van olie worden de verbindingen afgebroken tot (bij volledige verbranding) CO2 en H2O. Dit gaat in diverse stadia. Sommige hiervan zijn redelijk chaotisch, de moleculen breken meestal op de plek waar je dit verwacht, maar soms ook elders en er ontstaan diverse tussenstoffen.

Berichten: 4

Re: Chemische reacties wanneer spijsolie wordt verhit

Hoi,hoi,

Hier een schrijven van Simone.

Bedank voor je reacties.

Jullie hebben me echt geholpen.

Lots of love,

Simone :shock:

Reageer