Springen naar inhoud

Hoe is een daisy chain parallel geschakeld?

• Log in om te kunnen reageren

liamgek

liamgek

• >250 berichten
  • 328 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 mei 2014 - 19:29

Ik heb thuis een daisy chain liggen. Ik vraag me af hoe die losse schakelingen parallel zijn geschakeld. (zie foto, boven)

http://visualsound.n..._Combo_Pack.jpg

Het moet wel parallel zijn want alles wat ik erop aansluit werkt op 9 volt, en dat zou niet kunnen als alles in serie staat.

Hoe staan ze dus in parallel?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5674 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 mei 2014 - 20:38

Hoe staan ze dus in parallel?

Tja, parallel dus. Daar is maar een manier voor. Rechts de aansluiting op de adapter, en iedere cirkel is zo'n plugje:

parallel.jpg

Motus inter corpora relativus tantum est.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 9099 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 mei 2014 - 01:33

Precies op die manier inderdaad.

De term daisy-chain komt uit het achter elkaar schakelen van een (groot) aantal verdeelstekkers en/of stekkerblokken. Vooral gebruikt van de laatste heeft iets weg van hoe je bloemetjes aan elkaar kunt knopen.

In die betekenis is het overigens niet een bepaald veilige methode, gezien de kans op overbelasting als er opeens zoveel verbruikers op 1 wandcontactdoos kunnen worden aangesloten.
Victory through technology

liamgek

liamgek

• >250 berichten
  • 328 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 juni 2014 - 00:13

Ik bedoelde eigenlijk meer, hoe zitten de draden dan in die kabels verbonden zodat alles parallel geschakeld staat?

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 9099 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 juni 2014 - 01:38

Oh, in het product op die foto zitten bij iedere plug de min aan de min, en de plus aan de plus, wat feitelijk neerkomt op het diagram zoals michel dat al plaatste. Je kunt het eventueel nameten: alle buitenkanten van de connectors zijn met elkaar verbonden, evenals alle binnenkanten.

Victory through technology

liamgek

liamgek

• >250 berichten
  • 328 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2014 - 19:33

Dus dat draad is gewoon een 2 fasig systeem?

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6715 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 22 juni 2014 - 20:02

Ik zou het niet direct 2-fasig noemen. Het is gewoon 2-draads. Een plusdraad en een mindraad.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11120 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 juni 2014 - 21:21

Je ziet zoiets ook wel bij partylichten. Dat is een lintkabel waar 2 aders inzitten en de lampfittingen prikken door het rubber heen met 2 pinnen zodat ze contact maken met beide aders in de lintkabel.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures